Escapism: non-constructive ways of teenage personal self-determination
- Pages
- 106-117
Abstract
The protest against outdated patterns of self-image and the inability to defend modern patterns self-image becomes traditional contradiction in teenager’s self-determination. Difficulties of self-determination in the real relationship define teenager’s escapism and search for the value of self-image in a virtual existence. This study highlights the mechanisms and conditions under which escapism becomes dangerous for adolescents, distorts their self-image, and contributes to the loss of its adequacy. The purpose of the study is to identify options for non-constructive ways of adolescent escapism. The theoretical basis of the research is a transformational model of protest activity of the individual (subject-being approach), in which escapism is one of the forms of protest. The authors study two most likely non-constructive ways of adolescent escapism while applying the partial moderated mediation methodology. Two ways of non-constructive escapism have differences and similarities. The similarities are in the mechanism of their occurrence: psychological defenses and stagnation of personal self-determination. The differences are in the conditions of the mechanism and in the results of personal self-determination. If teenagers reject the modern self-image in virtual spaces, they form a positive value of the Self, but the self-image is childish. If teenagers advocate a modern self-image, then there is a “split” in the assessment of the self-image: the real Self is radically different from the ideal Self. Escapism can be dangerous for teenagers if the searching for the value of the Self in virtual spaces is not supported by subjective resources.
Reference
1. Балыков Д. В. Эскапизм как психологический феномен // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2019. № 1 (85). С. 17—18.
2. Блинова В. Л., Лопухова О. Г., Шишова Е. О. Особенности психологических защит при разном уровне готовности личности к саморазвитию // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1. С. 1569.
3. Бороздина Л. В. Сущность самооценки и ее соотношение с Я-концепцией // Вестник Московского университета. Сер. 14: Психология. 2011. № 1. С. 54—65.
4. Гусейнов А. Ш., Рябикина З. И., Фоменко Г. Ю., Шиповская В. В. Феномен протестной активности личности: субъектно-бытийная интерпретация // Российский психологический журнал. 2017. Т. 14, № 4. С. 78—96.
5. Журавлев А. Л., Купрейченко А. Б. Развитие идеи С. Л. Рубинштейна о самоопределении субъекта в современной социальной психологии // Философско-психологическое наследие С. Л. Рубинштейна : сб. науч. ст. М., 2011. С. 216—233.
6. Кибальник А. В., Федосова И. В. Социальный эскапизм в молодежной среде // Казанский педагогический журнал. 2020. № 2. С. 221—229.
7. Колотова О. В. Вклад враждебности и референтности в зарождение подросткового эскапизма как процесса самоопределения личности // Общество: социология, психология, педагогика. 2019. № 12. С. 101—110.
8. Колотова О. В. Подростковый эскапизм: факторы и механизмы успешного процесса самоопределения личности // Наука: комплексные проблемы. 2020. № 2 (16). С. 103—108.
9. Молчанова О. Н. Проблемы самооценки индивидуальной личности // Мир психологии. 2011. № 1 (65). С. 82—95.
10. Рябикина З. И. Личность как субъект бытия в условиях нарастающих изменений реальности // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии: результаты и перспективы развития : сб. науч. ст. М., 2017. С. 807—815.
11. Рябов В. Б. Эскапизм и субъективное качество жизни // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2017. Т. 2, № 1. С. 44—65.
12. Старовойтенко Е. Б. Я-неизвестное в отношениях личности к себе и к другому // Мир психологии. 2018. № 3 (95). С. 35—49.
13. Теславская О. И., Кардапольцева А. А., Беловол Е. В., Савченко Т. Н. Эскапизм как предмет исследования в современной научной психологии // Психологический журнал. 2017. № 6 (38). С. 53—65.
14. Fullwood C., James B. M., Chen-Wilson C.-H. Self-concept clarity and online self-presentation in adolescents // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2016. Vol. 19, № 12. P. 716—720.
15. Hayes A. F. Partial, conditional, and moderated moderated mediation: Quantification, inference, and interpretation // Communication Monographs. 2018. Vol. 85. № 1. P. 4—40.
16. Hayes A. F. Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis : a Regression-Based Approach. N. Y., 2018.
17. Murillo A. C. G., Puerta-Cortés D. X. Relación entre el usoadictivo de Facebook y el autoconceptoenestudiantescolombianos // Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2020. № 59. P. 27—44.
18. Rogalski J. P., Roscoe E. M., Fredericks D. W., Mezhoudi N. Negative reinforcer magnitude manipulations for treating escape‐maintained problem behavior // Journal of Applied Behavior Analysis. 2020. Vol. 53 (3). P. 1514—1530.
19. Šporčić B., Glavak-Tkalić R. The relationship between online gaming motivation, self-concept clarity and tendency toward problematic gaming // Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. 2018. Vol. 12, № 1.
20. Toivonen T., Norasakkunkit V., Uchida Y. Unable to conform, unwilling to rebel? Youth, culture, and motivation in globalizing Japan // Frontiers in psychology. 2011. Vol. 2 (207).
21. Vecchione M., Schwartz S.H., Alessandri G. et al. Stability and change of basic personal values in early adolescence: A 8‐year longitudinal study // Journal of Research in Personality. 2016. Vol. 63. P. 111—122.