Philology, pedagogy, and psychology

2021 Issue №1

Back to the list Download the article

Academic and professional discourse in higher professional edu­cation and the literacy concept

Pages
95-105

Abstract

The article presents the results of an interdisciplinary analysis, categori­cal synthesis and generalization of experience in the implementation of aca­demic and professional discourse in higher professional education. This dis­course is presented as an open system, the process of self-organization of which is aimed at providing life-long education and is directly related to the formation of literacy competencies reflected in Federal State Educational Standards 3++. The article describes the components of discourse in its so­cio — and pragma-linguistic aspects and the problems of academic and sci­entific communication of students including the ones which arise when in­formation and communication technologies are used for the purposes of the discourse. Meta-subject, linguistic, operational, critical, and cultural dimen­sions of literacy competencies are defined as indicators of the formation of the student's academic and discursive Self. The research also specifies necessary conditions for the organization and implementation of the discourse practices.

Reference

1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск, 2000.

2. Кубрякова Е. С. О термине «дискурс» и стоящей за ним структуре зна­ния // Язык. Личность : сб. ст. к 70-летию Т. М. Николаевой. М., 2005. С. 23—33.

3. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М., 2003.

4. Михалева О. Л. Дискурс как объект исследования : лекция. Иркутск. URL: http://rus-lang.isu.ru/education/discipline/philology/disrurs/material/material13 (дата обращения: 11.11.2020).

5. Коваль Т. В., Дюкова С. Е. Глобальные компетенции — новый компонент функциональной грамотности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1, № 4 (61). С. 112—123.

6. Руженцева Т. С. Учебно-профессиональный и профессиональный дискурс специалиста по инфрмационным технологиям как основной механизм передачи информации // Экономика, статистика и информатика. 2012. № 2. С. 184—192.

7. Основные подходы к оценке читательской грамотности // Центр оценки качества образования. URL: http://www.centeroko.ru/pisa18/pisa2018_rl.html (дата обращения: 11.11.2020).

8. Шаповал И. А. Русский язык в профессиональной деятельности дефекто­лога: моделирование содержания учебной дисциплины // Вестник Оренбург­ского государственного педагогического университета : электрон. науч. журн. 2020. № 3 (35). С. 243—255. doi: 10.32516/2303-9922.2020.35.18.

9. Бейлинсон Л. С. Профессиональный дискурс: признаки, функции, нормы: монография. Волгоград, 2009.

10. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М., 2004.

11. Хомутова Т. Н. Язык для специальных целей: лингвистический аспект // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2008. № 71. С. 96—106.

12. Фуко М. Дискурс и истина // Логос. 2008. № 2 (65). С. 159—262.

13. Матьяш О. И. Межличностная коммуникация: теория и жизнь. СПб., 2011.

14. Пецух О. П. Формирование гуманистического дискурса учителя-логопеда в дополнительном профессиональном образовании : автореф. дис. … канд. пед. наук. Красноярск, 2014.

15. Literacy in 3D: An Integrated Perspective in Theory and Practice / ed. by B. Green, C. Beavis. Camberwell, Victoria, 2012.