Artistic individual image of the language in P.Celan's poetry
- Pages
- 73-82
Abstract
The article represents a cognitive-discursive study of means to create an image of the language in a literary text. It involves different types of analysis such as semantic, conceptual, and interpretive. Special attention is paid to the linguistic factors that influence the creation of metalinguistic utterances, in particular, the word-formation potential of the German language (neologization). The article also stresses the importance of extralinguistic context, the knowledge of which enables to interpret the meanings of lexical units as cognitive phenomena. Among the basic techniques of conceptualization being described are nomination, predication (identifying the main definitional features of the concept, actualized in the utterance) and figurative-descriptive representations (such as ontological cognitive metaphors). The study has shown that the complex use of the above mentioned tools enriches the interpretation field of the existing concept and can serve as the basis for the emergence of a new one. The theoretical ideas are illustrated by examples from German texts by P. Celan, many of which have not been translated into Russian before. It is concluded that the following features prevail in the author's individual image of the language: direct nomination based on metaphorical representations and language play, descriptive and subjective predication, as well as intertextual symbolic representations.
Reference
1. Антология концептов : в 2 т. / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Волгоград, 2005. Т. 1.
2. Белявская Е. Г. Компонентный анализ vs концептуальный анализ // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2008. № 554. С. 140—146.
3. Бразговская Е. Е. Референция и отображение: (от философии языка к философии текста) : монография. Пермь, 2006.
4. Бразговская Е. Е. Язык как персонаж: художественная философия языка Чеслава Милоша // Филолог : [интернет-журнал]. 2009. Вып. 8. URL: http:// philolog.pspu.ru/module/magazine/do/mpub_8_10 (дата обращения: 17.11.2020).
5. Гаспаров Б. М. Язык, память, образ. Лингвистика языкового существования. М., 1996.
6. Кубрякова Е. С. Об одном фрагменте концептуального анализа слова ПАМЯТЬ // Логический анализ языка. Культурные концепты. М., 1991. С. 85—91.
7. Нестеров А. В. Мосты Пауля Целана // Омилия: междунар. лит. клуб : [сайт]. URL: https://omiliya.org/article/mosty-paulya-tselana-anton-nesterov.html (дата обращения: 17.11.2020).
8. Попова З. Д., Стернин И. А. Язык и сознание: теоретические разграничения и понятийный аппарат // Язык и национальное сознание: вопросы теории и методологии : монография. Воронеж, 2002. С. 6—25.
9. Седакова О. А. О слове. Звук и смысл // Ольга Седакова : [персональный сайт]. URL: http://www.olgasedakova.com/Poetica/1081/search (дата обращения: 17.11.2020).
10. Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры. М., 2004.
11. Bojanic P. Paul Celan. On the Impossibility of Testimony: «Ort Meiner Eigenen Herkunft» // Philosophy and Society. 2018. Vol. 29, № 4. P. 471—646.
12. Achenbach B. Prosa zu Paul Celans Lichtenberg-Gedicht // Lichtenberg-Jahrbuch. 2007. S. 170—176. URL: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/3230/13/Sammel mappe13.pdf (дата обращения: 17.11.2020).
13. Celan P. Atemwende. Berlin, 1967.
14. Celan P. Breathturn. Los Angeles, 1995.
15. Celan P., Wiedemann B. Die Gedichte: kommentierte Gesamtausgabe in einem Band. Berlin, 2003.
16. Celan P. Lichtzwang. Berlin, 1970.
17. Celan P. Gesammelte Werke : in 5 Bdn. Berlin, 1983. Bd. 1.
18. Celan P. Und mit dem Buch aus Tarussa // Lyric-Line : [сайт]. URL: https://www.lyrikline.org/de/gedichte/und-mit-dem-buch-aus-tarussa-163 (дата обращения: 17.11.2020).
19. Gunther М. Interpretation: Sprachgitter // Zivilschein. URL: https://zivil schein.wordpress.com/2014/09/15/interpretation-sprachgitter (дата обращения: 17.11.2020).
20. Kantas B. The Illusion of Immediacy. Medial Aspects of Paul Celan’s Poetry. URL: http://real.mtak.hu/30660/(дата обращения: 17.11.2020).
21. Lakoff G. The contemporary Theory of Metaphor / Metaphor and Thought. 2nd ed. Cambridge, 1993.
22. Perloff M. «Sound Scraps, Vision Scraps»: Paul Celan’s Poetic Practice // Reading for Form / eds. S. J. Wolfson, M. Brown. Seattle, 2006. P. 177—202.
23. Widgen W. Enigmatic meaning construction in Paul Celan’s poetry and some evolutionary and cognitive outlooks. URL: http://www.fb10.unibremen.de/home pages/wildgen/pdf/EnigmaticmeaningconstructioninPaulCelanspoetry.pdf (дата обращения: 17.11.2020).