Philology, pedagogy, and psychology

2021 Issue №1

Back to the list Download the article

A literary image as a cognitive phenomenon

Pages
61-72

Abstract

The article is an attempt to examine the terms «image» and «literary im­age» as a concept of cognitive science (in humanities: linguistics, psychology, cognitive studies, literary studies). It analyses different approaches to defining these terms, aiming at focusing on a cognitive definition of image. The article contains an overview of the analysis of the term in psychology: psychoanalytic approach, the theory of reflection, cognitive psychology. It describes cognitive features of image and the ways of their representation in the novel «The Mas­ter of Petersburg» by J. Coetzee. An image is viewed as an iconic sign incor­porated in the structure of a concept, being an element of its figurative-and-associative layer. It contributes to cognition of reality, reflecting a specific model of reality which connects concrete perceptible characteristics of an ob­ject or phenomenon with the subjectivity of the author’s individual mind. Af­ter the exploration of the cognitive approaches, a literary image is considered as a verbal sign representing the author’s worldview within the literary text. It is highlighted that while interpreting images it is important to pay atten­tion to both the textual representation of the author’s intention and the read­ers’ perception of them, especially the emotional reaction.

Reference

1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык : учебник для вузов. 10-е изд., стер. М., 2010.

2. Виноградов В. В. Стилистика. Теория поэтической речи. Поэтика. М., 1963.

3. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З., Панкрац Ю. Г., Лузина Л. Г. Краткий словарь когнитивных терминов. М., 1996.

4. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М., 2004.

5. Лозинская Е. В. Литература как мышление: Когнитивное литературоведе­ние на рубеже XX—XXI веков: Аналитический обзор. М., 2007.

6. Основы литературоведения : учеб. пособие для студ. пед. вузов / В. П. Мещеряков, А. С. Козлов [и др.] ; под общ. ред. В. П. Мещерякова. М., 2003.

7.Поэтика: словарь актуал. терминов и понятий / гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко. М., 2008.

8. Солсо Р. Когнитивная психология. 6-е изд. СПб., 2006.

9. Филиппова С. Г. Образность в концептосфере художественного текста // Studia Linguistica. Вып. 26 : Актуальные проблемы современной филологии. СПб., 2017. C. 177—184.

10. Чемодурова З. М., Рой В. В. Лингвистические средства создания образа Санкт-Петербурга в англоязычных биофикциях XX—XXI веков // Лингвистика в эпоху глобанглизации : сб. ст. к юбилею В. В. Кабакчи. СПб., 2018. С. 131—138

11. Щирова И. А. Психологический текст: деталь и образ. СПб., 2003.

12. Щирова И. А., Гончарова Е. А. Многомерность текста: понимание и интер­претация. СПб., 2018.

13. Fauconnier G. Mental spaces // The Oxford Handbook of Cognitive Linguis­tics / еd. by D. Geeraerts, H. Cuyckens. Oxford, 2007. P. 351—378.

14. Fauconnier G., Turner M. The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. N. Y., 2002.

15. Grady J. Metaphor // The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics / еd. by D. Geeraerts, H. Cuyckens. Oxford, 2007. P. 188—213.

16. Johnson M. The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago, 1987.

17. Miall D. S. Temporal Aspects of Literary Reading // Investigations Into the Phenomenology and the Ontology of the Work of Art / еd. by P. F. Bundgaard, F. Stjernfelt // Contributions to Phenomenology. Vol. 81. N. Y., 2015. P. 15—30. doi: 10.1007/978-03-319-14090-2_2.

18. Richardson A. Studies in literature and cognition: A field map (inroduc­tion) // The work of fiction: Cognition, culture, and complexity / ed. by A. Richard­son, E. Spolsky. N. Y., 2004. P. 1—29.

19. Smith G. Film structure and the emotion system. Cambridge, 2003.

20. Stockwell P. Cognitive Poetics. An Introduction. L. ; N. Y., 2002.

21. Turner M. Reading minds: The study of English in the age of cognitive sci­ence. Princeton, 1991.

22. Tsur R. How do the sound patterns know they are expressive: The poetic mode of speech-perception. Jerusalem, 1987.

23. Tsur R. Toward a theory of cognitive poetics. Amsterdam, 1992.