Ways to improve soft skills model for teaching topographic anatomy and operative surgery
- Pages
- 98-106
Abstract
This article focuses on new ways to improve soft-skills training as well as to teach topographic anatomy and operative surgery. A key objective of contemporary professional education, particularly, that in medicine, is to build professional and discipline-specific competencies. This, however, is not sufficient for day-to-day medical practice. To develop as professionals, students need so-called universal competencies.
Before constructing a new model of studying a discipline, it was im-portant to know what students thought of current methods of knowledge as-sessment. Two hundred seventy students were surveyed to explore their attitudes to testing, working with digital anatomical maps, and a possible improvement of the training process by using interactive 3D anatomical atlases and distance learning elements in studying clinical anatomy cases. The findings suggest that traditional assessment methods neither improve academic performance nor contribute to «knowledge longevity». Using digital anatomical maps, however, is positively associated with better knowledge of the discipline. Teamwork on clinical anatomy cases while employing interactive 3D anatomical atlases, learning surgical skills as part of a surgical team, and role reversal increase motivation and build the foundations of new clinical thinking based on a rational combination of hard and soft skills.
Reference
1. Амирова В. Р. Инновационные технологии в совершенствовании специалиста в медицинском вузе // Подготовка врачей и провизоров в условиях реформирования профессионального образования : матер. конф. Уфа, 2013. С. 62—64.
2. Арабидзе Г. Г., Куденцова С. И. Тенденции развития оценки и компетенций по профильным дисциплинам медицинских специальностей высшего профессионального образования // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2012. № 2. С. 57—64.
3. Асмоловский А. В., Шаматкова С. В. Особенности преподавания оперативной хирургии и топографической анатомии на современном этапе //Вестник Воронежского государственного медицинского университета. 2019. Т. 18, № 5. С. 114—119.
4. Бондаренко Е. В. Формирование профессионально-субъектной позиции студента медика: роль преподавателя // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 73—75.
5. Буш Е. Информационная интоксикация. Педагогический диагноз для современных студентов-медиков неутешителен // Медицинская газета. 2018. 7 марта (№ 9). URL: http://www.mgzt.ru/n-9-ot-7-marta-2018-g/informatsionnaya-intoksikatsiya (дата обращения: 13.09.2019).
6. Гуменюк С. Е., Сидельников А. Ю. Нестандартные формы интегрированных занятий и формирование профессиональных компетенций // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 135—136.
7. Кочубей А. В., Конаныхина А. К., Зимина А. В. и др. Инновационная модель подготовки и непрерывного профессионального развития специалистов в сфере здравоохранения // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2, ч. 1. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=17158 (дата обращения: 04.10.2019).
8. Романцов М. Г., Гребенюк Т. Б., Сологуб Т. В. и др. Использование методов конструктивной педагогики в реализации Болонской декларации при обучении будущих врачей // Здравоохранение Российской Федерации. 2011. № 1. С. 32—35.
9. Куршев В. В. Новое образовательное медицинского пространство — важнейший фактор подготовки компетентного специалиста // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 280—282.
10. Мельникова И. Ю., Романцов М. Г. Обучение врачей: новые педагогические парадигмы // Подготовка врачей и провизоров в условиях реформирования профессионального образования : матер. конф. Уфа, 2013. С. 11—13.
11. Мельникова И. Ю., Романцов М. Г. Особенности медицинского образования и роль преподавателя вуза в образовательном процессе на современном этапе // Международный журнал экспериментального образования. 2013. № 11-2. С. 47—52.
12. Романцов М. Г., Шамшева О. В., Мельникова И. Ю. Модернизация медицинского образования посредством включения элементов конструктивной педагогики в образовательный процесс // Детские инфекции. 2015. Т. 14, № 1. С. 55—59.
13. Суровцева Т. И. Традиции и современность в развитии высшей школы в России ХХI века (к 10-летию подписания Болонской декларации) // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 490—492.
14. Цифровая экономика: 2019 : кратк. стат. сб. / Г. И. Абдрахманова, К. О. Вишневский, Л. М. Гохберг [и др.]. М., 2019.