IKBFU's Vestnik

2020 Issue №02

Back to the list Download an article

Ways to improve soft skills model for teaching topographic anatomy and operative surgery

Pages
98-106

Abstract

This article focuses on new ways to improve soft-skills training as well as to teach topographic anatomy and operative surgery. A key objective of contemporary professional education, particularly, that in medicine, is to build professional and discipline-specific competencies. This, however, is not sufficient for day-to-day medical practice. To develop as professionals, students need so-called universal competencies.
Before constructing a new model of studying a discipline, it was im-portant to know what students thought of current methods of knowledge as-sessment. Two hundred seventy students were surveyed to explore their attitudes to testing, working with digital anatomical maps, and a possible improvement of the training process by using interactive 3D anatomical atlases and distance learning elements in studying clinical anatomy cases. The findings suggest that traditional assessment methods neither improve academic performance nor contribute to «knowledge longevity». Using digital anatomical maps, however, is positively associated with better knowledge of the discipline. Teamwork on clinical anatomy cases while employing interactive 3D anatomical atlases, learning surgical skills as part of a surgical team, and role reversal increase motivation and build the foundations of new clinical thinking based on a rational combination of hard and soft skills.

Reference

1. Амирова В. Р. Инновационные технологии в совершенствовании специа­листа в медицинском вузе // Подготовка врачей и провизоров в условиях ре­формирования профессионального образования : матер. конф. Уфа, 2013. С. 62—64.

2. Арабидзе Г. Г., Куденцова С. И. Тенденции развития оценки и компетенций по профильным дисциплинам медицинских специальностей высшего профес­сионального образования // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2012. № 2. С. 57—64.

3. Асмоловский А. В., Шаматкова С. В. Особенности преподавания оператив­ной хирургии и топографической анатомии на современном этапе //Вестник Воронежского государственного медицинского университета. 2019. Т. 18, № 5. С. 114—119.

4. Бондаренко Е. В. Формирование профессионально-субъектной позиции студента медика: роль преподавателя // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 73—75.

5. Буш Е. Информационная интоксикация. Педагогический диагноз для со­временных студентов-медиков неутешителен // Медицинская газета. 2018. 7 марта (№ 9). URL: http://www.mgzt.ru/n-9-ot-7-marta-2018-g/informatsionnaya-intoksikatsiya (дата обращения: 13.09.2019).

6. Гуменюк С. Е., Сидельников А. Ю. Нестандартные формы интегрированных занятий и формирование профессиональных компетенций // Медицинское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. уча­стием. М., 2013. С. 135—136.

7. Кочубей А. В., Конаныхина А. К., Зимина А. В. и др. Инновационная модель подготовки и непрерывного профессионального развития специалистов в сфе­ре здравоохранения // Со­временные проблемы науки и образования. 2015. № 2, ч. 1. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=17158 (дата обра­щения: 04.10.2019).

8. Романцов М. Г., Гребенюк Т. Б., Сологуб Т. В. и др. Использование методов конструктивной педагогики в реализации Болон­ской декларации при обуче­нии будущих врачей // Здравоохранение Российской Федерации. 2011. № 1. С. 32—35.

9. Куршев В. В. Новое образовательное медицинского пространство — важ­нейший фактор подготовки компетентного специалиста // Медицинское об­разование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 280—282.

10. Мельникова И. Ю., Романцов М. Г. Обучение врачей: новые педагогические парадигмы // Подготовка врачей и провизоров в условиях реформирования профессионального образования : матер. конф. Уфа, 2013. С. 11—13.

11. Мельникова И. Ю., Романцов М. Г. Особенности медицинского образова­ния и роль преподавателя вуза в образовательном процессе на современном этапе // Международный журнал экспериментального образования. 2013. № 11-2. С. 47—52.

12. Романцов М. Г., Шамшева О. В., Мельникова И. Ю. Модернизация медицин­ского образования посредством включения элементов конструктивной педаго­гики в образовательный процесс // Детские инфекции. 2015. Т. 14, № 1. С. 55—59.

13. Суровцева Т. И. Традиции и современность в развитии высшей школы в России ХХI века (к 10-летию подписания Болонской декларации) // Медицин­ское образование — 2013 : сб. тез. IV Общерос. конф. с междунар. участием. М., 2013. С. 490—492.

14. Цифровая экономика: 2019 : кратк. стат. сб. / Г. И. Абдрахманова, К. О. Виш­невский, Л. М. Гохберг [и др.]. М., 2019.