Philology, pedagogy, and psychology

2019 Issue №4

Back to the list Download the article

The linguistic representation of subjective time in Florian Illies’s novel Generation Golf zwei

Pages
15-22

Abstract

This article is based on the postulate that there are objective and subjective forms of time. I consider means to explicate subjective time in literature, using the novel Generation Golf zwei by the contemporary German author, Florian Illies. In this autobiographical novel, Illies goes heavy on self-irony to draw a psychological portrait of his generation, which he calls the ‘golf generation’ and thus emphasises what values it holds. The author’s contemporaries, the youth of the 1990s, have a peculiar perception of objective time, shaped by the then socio-political and economic situation in Germany. I conclude that, in the novel, subjective time is usully expressed linguistically by not only traditional temporal markers bus also various textual modifications of the ‘TIME – RESOURCE’ metaphor and the ‘TIME – EVENT’ metonymy. An important landmark in the life of the generation was September 11, 2001, the day of the terrorist attack on the World Trade Centre in New York. That day heralded a transition of German society from spiritual hibernation to a new mode of measuring historical time.

Reference

1. Бекишева Е. В. Репрезентация категории времени в медицинской терми­нологии // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 2/3. С. 52—59.

2. Бондаренко Е. В. «Модель времени» как инструмент анализа дуаль­ной сущности времени, реализованной в языке и дискурсе // Вопросы когнитив­ной лингвистики. 2009. № 3. С. 59—65.

3. Гилева Е. П. Когнитивные основы неграмматической представлен­ности концепта времени : автореф. дис. … канд. филол. наук. Барнаул, 2002.

4. Дарбанова Н. А. Время в лингвистических исследованиях: предыс­тория и современность // Вестник Бурятского гос. ун-та. 2010. № 10. С. 50—54.

5. Дударева З. М. Контрастивное исследование концептуальной сфе­ры «вре­мя» в русской и башкирской языковых картинах мира : автореф. дис. … д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2005.

6. Заботкина В. И., Коннова М. Н. Изменения в концептосфере време­ни: ко­гно-лингвокультурологический подход // Россия: изменяющийся образ вре­мени сквозь призму языка. Репрезентация концепта времени в русском языке в сопоставлении с английским и немецким языками : монография. М., 2012. С. 270—304.

7. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М., 2000.

8. Лебедько М. Г. Когнитивные аспекты взаимодействия языка и культуры: сопоставление американской и русской темпоральных кон­цептосфер : авто­реф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2002.

9. Медведева О. Ю. Концептуализация и актуализация темпоральных отно­шений (на материале английского языка) : автореф. дис. … канд. филол. наук. Барнаул, 2002.

10. Михеева Л. Н. Время в русской языковой картине мира: лингво­культу­рологический аспект : автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2004.

11. Рунова Н. В. Время в русском и англо-американском публицисти­ческом дискурсе сквозь призму метонимии // Россия: изменяющийся образ времени сквозь призму языка. Репрезентация концепта времени в русском языке в сопо­ставлении с английским и немецким языками : монография. М., 2012. С. 351—357.

12. Спицына Ю. В. Актуализация временных и пространственных значений в художественном тексте (на материале произведений Т. С. Элиота и англоязыч­ных романов В. Набокова) : автореф. дис. … канд. филол. наук. СПб., 2001.

13. Ушакова И. Б. Концептуальный анализ прилагательных с темпо­ральными признаками «прошлое», «настоящее» и «будущее» в совре­менном английском языке : автореф. дис. … канд. филол. наук. Иркутск, 2002.

14. Assmann A. Zur Metaphorik der Erinnerung // Mnemosyne. Formen und Funktionen der kulturellen Erinnerung. Frankfurt а/M, 1991.

15. Bull W. E. Time, tense and the verb. A study in theoretical and applied lin­guistics, with particular attention to Spanish. Berkeley ; L. A. ; L., 1971.

16. Illies F. Generation Golf zwei. München, 2005.

17. Maier H. Zeiterfahrung und Zeichen der Zeit // Zeichen der Zeit: Er­kennen und Handeln. Innsbruck ; Wien, 1998.

18. Schmidt S. J. Gedächtnis — Erzählen — Identität // Mnemosyne. Formen und Funktionen der kulturellen Erinnerung. Frankfurt а/M, 1991.