On the 20th anniversary of the Department of criminal procedure, criminology and legal Informatics of the I. Kant Baltic Federal University
- Pages
- 34-42
Abstract
The modern stage of education development is characterized by new approaches to the departmental activities in the leading universities of Russia, changes in the evaluation of the activities’ outcomes, the functions of departmental heads. The purpose of the research was to focus on some certain activity features of the research departments at the University (the study was conducted using the materials of the Criminal Procedure, Criminalistics and Law Informational Science Department of Immanuel Kant Baltic Federal University): providing direct educational and educational impact on students (bachelors, masters, postgraduates); managing research and extending methodological support; interacting with other departments of leading universities of Russia and the region, as well as cooperating with foreign colleagues from the universities of Lithuania, Poland, Belarus, Germany, England, USA; cooperating with practical departments of the region; managing the Criminalistics Situology research group under the leadership of T. S. Volchetskaya; undergraduate research activity; keeping traditions of the academic department. The article concludes that the modern academic department should be the center of training for researchers, academic and pedagogical staff. It is the head of the department who is the center to everything, a key element in the management system, which forms a cohesive team of professionally trained people able to solve a variety of tasks.
Reference
1. Варкулевич Т. В. Роль кафедры государственного вуза в формировании его инвестиционной привлекательности и обеспечении финансовой устойчивости // Актуальные вопросы современной науки. Вып. 9, кн. 2. Новосибирск, 2009. С. 77.
2. Григораш О. В., Трубилин А. И. Инновации в организационно-методической работе на кафедре // Научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. Краснодар, 2013. № 07 (091). С. 488—499.
3. Григораш О. В., Трубилин А. И. Организация деятельности и оценка результатов работы кафедры. Краснодар, 2012.
4. Ишин А. М. Теория и практика информационного обеспечения расследования преступлений в современных условиях. Калининград, 2009.
5. Кузнецова О. Д. Принцип состязательности и проблемы его реализации при рассмотрении уголовных дел судом первой инстанции. Калининград, 2008.
6. Лукашевич В. З. Памяти Владимира Павловича Нажимова // Правоведение. 2000. № 4. С. 268—269.
7. Панькина И. Ю. Презумпция невиновности: теория и практика реализации в российском уголовном процессе. М., 2010.
8. Побегайло Э. Ф. Поэт. Гражданин. Ученый (К 85-летию со дня рождения профессора Владимира Павловича Нажимова) // Российский криминологический взгляд. 2008. № 3. С. 52—56.
9. Резник С. Д., Устинова Д. В. Подготовка студентов к обучению в аспирантуре вуза: система и механизмы управления. М., 2016.
10. Резник С. Д. Управление кафедрой : учебник. М., 2011.
11. Ситуационный подход в юридической науке и правоприменительной деятельности : матер. Междунар. науч.-практ. конф., посвященной 10-летию научной школы криминалистической ситуалогии БФУ им. И. Канта / под ред. Т. С. Волчецкой. Калининград, 2012.
12. Ситуационный подход в решении современных проблем противодействия терроризму и экстремизму : матер. Всерос. науч.-практ. конф. «Противодействие терроризму и экстремизму: ситуационный подход (в условиях организации и проведения крупных спортивных мероприятий, с учетом геополитического положения региона)» / под ред. Т. С. Волчецкой. Калининград, 2017.
13. Ситуационный подход в юридической науке и практике: современные возможности и перспективы развития : матер. Междунар. науч.-практ. конф., посвященной 15-летию науч