From ekphrasis to autobiography (Nikolay Kononov’s story “Svetotomia”) :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
Science is power, it reveals the relation between things, their laws and interactions
Alexander Herzen

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

From ekphrasis to autobiography (Nikolay Kononov’s story “Svetotomia”)

Author Dmitrovskaya M. A., Ivanova E. T.
Pages 51-60
Article Download
Keywords Nikolay Kononov, “Svetotomia”, conceptual system, ekphrasis, pain­ting, photography, language game, multilingual code, biography, autobiog­raphy
Abstract (summary) The article reveals peculiarities of representation of the autobiographical topos in N. Kononov’s short story “Svetotomia” that is present implicitly in each work of the writer. In this short story, the autobiographical discourse is represented via the painting and photography code. The authors emphasize the significance of the concepts of “life” and “death” and reveal their mythopoetic semantics of cycle and mutual transition. Ekphrastic descriptions are both ex­plicit and implicit in Kononov’s short story. The authors conclude that in “Svetotomia”, the text produces ekphrasis and at the same time, ekphrasis shapes the plot, and painting and photography create autobiography.
References

1. Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии / пер. с фр., послесл. и коммент. М., 2011.

2. Дашкова Т. Визуальная репрезентация женского тела в советской массовой культуре 30-х годов // Логос. 1991—2005. Избранное : в 2 т. М., 2006. Т. 1. С. 410—443.

3. Дмитровская М. А., Дегтяренко К. А. «Полный абзац» (узловые концепты в творчестве Николая Кононова) // Критика и семиотика. 2016. № 1. С. 205—226.

4. Дмитровская М. А., Дегтяренко К. А. Наука любви в классическом универ­ситете (рассказ Николая Кононова «Амнезия Анастасии») // Вестник Балтий­ского федерального университета им. И. Канта. Сер.: Филология, педагогика, психология. 2018. № 2. С. 70—78.

5. Дмитровская М. Коли муза Клио: История души человеческой и история народов в романе Николая Кононова «Фланёр» // Новое литературное обо­зрение. 2014. № 4. С. 266—284.

6. Долгополов И. В. Мастера и шедевры : в 3 т. М., 1988. Т. 3. С. 133—174.

7. Ипполитов А. Венера Торфяная. Выставка в Русском музее: антитело как сверхидея // Русская жизнь. 2008. 18 янв. URL: http://rulife.ru/old/mode/article/ 481/ (дата обращения: 08.11.2017).

8. Кононов Н. Саратов : рассказы. М., 2012.

9. Мифы народов мира : энциклопедия : в 2 т. 2-е изд. / гл. ред. С. А. Тока­рев. М., 1987. Т. 1. С. 132—136.

10. Плеяды // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. URL: https:// dlib.rsl.ru/viewer/01003924214#?page=429 (дата обращения: 05.04.2018).

11. Росси Г. Рождение и особенности культа Афродиты. URL: http://www. globalfolio.net/monsalvat/kittim/012aphrodite/afro4.htm (дата обращения: 05.04.2018).


Back to the section