Philology, pedagogy, and psychology

2019 Issue №1

Back to the list Download the article

The analysis of modus situations in expressions containing the verb to lack

Pages
25-33

Abstract

The author explores the semantics of the verb ‘to lack’ and the way the speaker categorizes situations when perceiving and asseessing them. The verb ‘to lack’ expresses implicit negation embedded in the verb meaning, which ac­tualizes some modus situations. The objective of the article is to identify and analyse situations verbalized in the utterances with the verb ‘to lack’. These situations are the results of mental activity of the modal subject, implicitly present in the meaning of the verb ‘to lack’. When categorizing a situation, the modal subject evaluates it based on a certain norm, standard or prototype, which the situation does not correspond to. Thus, the verb ‘to lack’ conveys the modal subject’s viewpoint or knowledge, realizing its modus potential.

Reference

  1. Апресян Ю. Д. Исследования по семантике и лексикографии : в 2 т. М., 2009. Т. 1 : Парадигматика.
  2. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М., 1999.
  3. Бенвенист Э. Общая лингвистика. М., 2002.
  4. Болдырев Н. Н. Концептуализация функции отрицания как основа формирования категории // Вопросы когнитивной лингвистики 2011. № 1. С. 5—14.
  5. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика глагола. М. ; Берлин, 2016.
  6. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М., 2002.
  7. Гольдберг В. Б. Способы концептуализации в лексике // Когнитивные исследования языка. М., 2009. Вып. 4. С. 97—127.
  8. Драгалина-Черная Е. Г. Онтология отрицания: присутствие отсутствия vs. отсутствие присутствия. Логический анализ языка. Ассерция и негация. М., 2009. С. 25—33.
  9. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М., 2004.
  10. Кобрина Н. А. Теоретическая грамматика современного английского языка : учеб. пособие. М., 2009.
  11. Кронгауз М. А. Норма: семантический и прагматический аспекты / Сокровенные смыслы: Слово. Текст. Культура. М., 2004. С. 137—141.
  12. Кубрякова Е. С. Глаголы действия через их когнитивные характеристики // Логический анализ языка. Модели действия М., 1992. С. 84—90.
  13. Лакофф Д. Женщины, огонь и опасные вещи. Что категории языка говорят нам о мышлении. М., 2004.
  14. Медведева Л. М. Структурно-семантические и функциональные особенности модусного компонента высказывания // Пропозициональные предикаты в логическом и лингвистическом аспекте. М., 1987. С. 78—81.
  15. Степанов Ю. С. Имена, предикаты, предложения: Семиологическая грамматика. М., 2007.
  16. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб., 2003.
  17. Шатуновский, И. Б. Аномалия и отрицание (к проблеме «перенесения отрицания») // Логический анализ языка: Противоречивость и аномальность текста. М., 1990. С. 71—83.
  18. Ханина О. В. Желание: когнитивно-функциональный портрет // Вопросы языкознания. 2004. № 4. С. 122—155.
  19. British National Corpus. URL: https://dictionary.cambridge.org/ (дата обращения: 07.09.2018).
  20. Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/ (дата обращения: 11.09.2018).
  21. Corpus of Contemporary American English. URL: https://corpus.byu.edu/ coca/ (дата обращения: 01.09.2018).
  22. English Sentence Search Engine. URL: http://nyanglish.com (дата обращения: 27.08.2018).
  23. Longman Dictionary of Contemporary English. URL: https://www.ldoceon line.com/ (дата обращения: 30.08.2018).
  24. Hornby A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford, 2015.
  25. Treat S. The survivor left alone. URL: https://www.poemhunter.com/poem/ the-survivor-left-alone/ (дата обращения: 02.09.2018).
  26. The Free Dictionary. URL: http://www.thefreedictionary.com/ (дата обращения: 27.09.2018).