Philology, pedagogy, and psychology

2018 Issue №4

Back to the list Download the article

Readiness for mediation among the students with the degree in Humanities: a structural-functional model

Pages
111-120

Abstract

The article analyzes the problem of determining readiness for mediation as a professional activity in the works of Russian and international researchers, in view of the growing popularity of this social and humanitarian practice both in Russia and all over the world. The author shows the differences in the interpretation of readiness for activity as well as in the requirements for training mediators in Russia, the United Kingdom and the USA. The researcher states the need for a humanist outlook and the ability to conduct social and humanitarian practices, crucial for the professional position of a mediator. According to the author, bachelors in Humanities have a certain advantage in the development of readiness for mediation. The author works out the model of readiness for mediation as a universal competence. The structure of this competence includes emotional-evaluative, conative, cognitive components and mediation practice.

Reference

1. Асмолов А. Г. Медиация и сила слабых связей // Медиация и право. Посредничество и примирение. 2016. № 3. С. 44—48.
2. Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход (книга-приложение 1) / науч. ред. В. И. Байденко. М., 2009.
3. Галажинский Э. В., Клочко В. Е., Краснорядцева О. М., Агеева И. А. Кросскультурное исследование психологической готовности студентов к инновационному поведению // Теоретическая и экспериментальная психология. 2013. Т. 6, № 1. С. 69—78.
4. Деркач А. А. Методологические составляющие состояния психической готовности к деятельности // Акмеология. 2012. № 3 (43). С. 10—19.
5. Костромина С. Н. Структурно-функциональная модель самоорганизации деятельности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 12: Психология. Социология. Педагогика. 2010. Вып. 4. С. 153—161.
6. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 2008.
7. Профессиональный стандарт. Специалист в области медиации (медиатор) (утв. приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 15 дек. 2014 г. № 1041н). Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
8. Сластенин В. А., Подымова Л. С. Готовность педагога к инновационной деятельности // Педагогическое образование и наука. 2006. № 1. С. 32—37.
9. Об альтернативной процедуре урегулирования споров с участием посредника (процедуре медиации) : федер. закон Рос. Федерации от 27 июля 2010 г. № 193-ФЗ (с изм. и доп.). Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
10. Федеральный институт медиации. Материалы о медиации в России и мире. URL: http://fedim.ru (дата обращения: 15.07.2018).
11. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернет-журнал «Эйдос». URL: http://eidos.ru/journal/2002/0423.htm (дата обращения: 15.07.2018).
12. Aiken L. Attitudes and Related Psychosocial Constructs: Theories, Assessment, and Research. L., 2002.
13. Allport G. W. Attitudes. Reprinted in: Readings in attitude theory and measurement / ed. by M. Fishbein. N. Y., 1967.
14. EU Mediation Section // Mediate.com (Directive 2008/52/EC). URL: https://www.mediate.com/EU (дата обращения: 12.07.2018).
15. International Mediation Institute : [офиц. сайт]. URL: https://www.imimediation.org (дата обращения: 15.07.2018).
16. Krathwohl D. R., Bloom B. S., Masia B. B. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. N. Y. ; Boston, 1964.
17. Krathwohl D. R. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview // Theory Into Practice. 2002. Vol. 41, № 4. Р. 212—218. URL: https://www.jstor.org/stable/1477405 (дата обращения: 16.07.2018).