Natural and medical sciences

2018 Issue №3

Back to the list Download the article

The Factors, Formats, and Avenues of Cooperation between St. Petersburg and the Kaliningrad Region in Today’s Eurasian Geo-Economic Context

Pages
14-26

Abstract

Amid a worsening geopolitical situation and Big Eurasia plunging into geoeconomic uncertainty, Russian regions are working towards new interregional collaborations and looking for partners in other markets. Russia’s outposts in the Baltic — St. Petersburg and the Kaliningrad region — play a central communicative role in relations with European countries. An exclave under transport and logistics blockade, the Kaliningrad region is increasingly seeking new areas and forms of cooperation with St. Petersburg. In this study, I consider the historical connections between the Kaliningrad region (once, part of East Prussia) and Saint Petersburg in terms of infrastructure, logistics, marketing, production, human resources, recreation, research, and education. I place emphasis on the dependence of the Kaliningrad region on Russia’s ‘hub’ in the Baltic. With a reference to the Framework for a Strategy for Russia’s Spatial Development until 2030, I stress the need for a closer collaboration between Saint Petersburg and Kaliningrad in the new geoeconomic and geopolitical conditions. I explore the opportunities for and barriers to the joint geoeconomic positioning of St. Petersburg and the Kaliningrad region in the Baltic. This study has proved instrumental in inventorying all the factors, forms, and areas of cooperation between the two regions. In the article, I also pay attention to individual projects and initiatives.

Reference

1. Советский Союз на международных конференциях периода Великой Отечественной войны, 1941—1945 гг. : сб. документов. Т. 2. Тегеранская конференция руководителей трех союзных держав — СССР, США и Великобритании (28 ноября — 1 декабря 1943 г.). М., 1978.
2. Зверев Ю. Калининградская область России в новой системе геополитических координат. URL: http://www.poli.vub.ac.be/publi/etni-2/yzverev.htm (дата обращения: 12.05.2018).
3. Путь из Китая в Черняховск: что такое сухой порт и что он нам даст // Новый Калининград : [сайт]. URL: http://www.newkaliningrad.ru/news/economy/15084079-put-iz-kitaya-v-chernyakhovsk-chto-takoe-sukhoy-p... (дата обращения: 12.05.2018).
4. «Экономический скелет» Ленобласти // Газета «Ладога». URL: http://www.ladoga-news.ru/news?id=7580 (дата обращения: 15.05.2018).
5. Петербург и Калининград намерены развивать российский круизный туризм // Коммерсант.ru. URL: http://www.kommersant.ru/doc/3528453 (дата обращения: 15.05.2018).
6. Петербург и Калининград создают круизную компанию для привлечения туристов // Информационное агентство REGNUM. URL: http://regnum.ru/news/2371805.html (дата обращения: 15.05.2018).
7. Рейтинг 250 крупнейших компаний СЗФО // Эксперт Online. URL: http://expert.ru/northwest/2016/45/rejting-250-krupnejshih-kompanij-szfo/ (дата обращения: 15.05.2018).
8. Пилясов А. Н., Клименко Н. А. Балтийский макрорегион: географические макроструктуры, специфика коммуникации, инновационный потенциал // Балтийский регион. 2011. № 3 (9). С. 71—87.
9. Себенцов А. Б., Зотова М. В. Потенциал экономико-географического положения Калининградской области: ограничения и перспективы реализации // Балтийский регион. 2013. № 4 (18). С. 113—131.
10. Концепция Стратегии пространственного развития РФ до 2030 года. URL: http://xn----7sbbhnbqial1ebd4mma.xn--p1ai/uploadedFiles/files/Kontseptsiya_SPR.pdf (дата обращения: 18.05.2018).
11. Сравнение деятельности портов Восточного побережья Балтики: 1996—2016 гг. // The Baltic Course. URL: http: //www.baltic-course.com/rus/good_ for_business/?doc=133102&ins_print (дата обращения: 18.05.2018).