Philology, pedagogy, and psychology

2018 Issue №3

Back to the list Download the article

Emotional interaction between mothers and emotionally exitable children of six years of age

Pages
77-89

Abstract

The article studies the emotional interaction between mothers and emotionally excitable children at the age of six. The importance of psychological support for mothers is described. The author analyses the results of empirical research and mathematical processing of data based on the questionnaire of parent-child emotional interaction proposed by E. I. Zakharova, the diagnosis of emotional relationships in the family test by Bine-Anthony, and the picture of the family projective technique. The author analyses 24 subjects. Of these, there are 12 mothers, and 12 children of pre-school age. The obtained results can be used for the development of psychological support programmes for mothers and emotionally excitable children to balance their emotional interaction in the family.

Reference

1. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 1968.
2. Варга А. Я., Смехов В. И. Психологическая коррекция взаимоотношений детей и родителей // Вестник МГУ. Сер. Психология. 1986. № 4. С. 22—33.
3. Выготский Л. С. Психология развития ребенка М., 2004.
4. Групповая работа с семьей: детско-родительские отношения / Ж. И. Мицкевич, О. В. Бланк, О. В. Бубела [и др.] ; под ред. Ж. И. Мицкевич. Минск, 2001.
5. Ермолаева М. В. Субъектный подход в психологии развития взрослого человека (вопросы и ответы) : учебное пособие. М., 2006.
6. Захаров А. И. Предупреждение отклонений в поведении ребенка. СПб., 2000.
7. Карабанова О. А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования : учебное пособие. М., 2005.
8. Коваль Н. А. Психология семьи и семейной дезадаптивности. Тамбов, 2007.
9. Кошелева А. Д. Эмоциональное развитие дошкольников : учебное пособие. М., 2003.
10. Лидерс А. Г. Психологическое обследование семьи : учебное пособие — практикум. 2-е изд. М., 2007.
11. Лисина М. И. Влияние отношений с близкими взрослыми на развитие ребенка раннего возраста // Лишенные родительского попечительства. М., 1991.
12. Марковская И. М. Психология детско-родительских отношений : монография. Челябинск, 2007.
13. Марковская И. М. Тренинг взаимодействия родителей с детьми. СПб., 2005.
14. Мелентьева Е. В. Психологические особенности взаимодействия родителей с детьми дошкольного возраста в современной семье // Ярославский педагогический вестник. 2014. № 4, т. 2. С. 259—263.
15. Мелентьева Е. В. Изучение особенностей развития взаимодействия родителей и детей дошкольного возраста // Вестник Череповецкого государственного университета. 2014. № 8. С. 143—145.
16. Обухова Л. Ф., Шаграева О. А. Семья и ребенок: психологический аспект детского развития. М., 1999.
17. Филиппова Г. Г. Эмоциональное благополучие ребенка / Исследовательский центр семьи и детства РАО ; Научный центр психического здоровья РАМН. М., 2004.
18. Эйдемиллер Э. Г., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи. 4-е изд. СПб., 2008.
19. Эльконин Д. Б. Психическое развитие в детских возрастах. Избранные психологические труды / под ред. Д. И. Фельдштейна. М. ; Воронеж, 1997.
20. Эриксон Э. Детство и общество / пер. с англ. и науч. ред. А. А. Алексеева. 2-е изд., перераб. и доп. СПб., 1996.
21. Семейный кодекс Российской Федерации. М., 1995. Гл. 1. Ст. 1.