Philology, pedagogy, and psychology

2018 Issue №1

Back to the list Download the article

Contextual conditionality of gender-marked lexemes in German male-written memoires of the 19th—20th centuries

Pages
29-34

Abstract

The author investigates the use of gender marked lexemes in retrospective texts of the 19th and 20th century written by male authors. Gender identity in the male written texts is reflected in gender marked lexemes (GML), representing subjective autonominations realized at the lexical level in subjectified and objectified ways. A specific feature typical of the actualization of GMLs relevant for male retrospective texts is their social context, i. e. professional and academic pragmatic parametres, personality traits, the spirit of male friendship etc. It indicates a high degree of socialization of men and the relevance of the collective male identity as a literary subject.

Reference

1. Ахутина Т. В. Лингвистика речи: к истории вопроса // Лингвистика речи. Медиастилистика : колл. моногр., посвященная 80-летию профессора Г. Я. Солганика. М., 2012. С. 22—39.
2. Бондарева Л. М. Автобиографический дискурс в свете гендерных исследований // Интерпретация. Понимание. Перевод. CПб., 2005. С. 214—223.
3. Бондарева Л. М. Структура и функции субъекта речевой деятельности в текстах мемуарного типа на материале современного немецкого языка : дис. ... канд. филол. наук. CПб., 1994.
4. Вербицкий А. А., Калашников В. Г. Категория «контекст» в психологии и педагогике. М., 2010.
5. Горошко Е. И. Языковое сознание: гендерная парадигма. М. ; Харьков, 2003.
6. Гукосьянс О. Ю. Речевой аспект маскировки гендерной идентичности в англоязычной интернет-опосредованной коммуникации : дис. … канд. филол. наук. Пятигорск, 2016.
7. Йокояма О. Ц. Гендер в письмах русских крестьян XIX века // Конструкты национальной идентичности в русской культуре: вторая половина XIX столетия — Серебряный век : матер. конф. (июнь 2009 г., Тюмень/Тобольск). М., 2011. С. 141—182.
8. Кирилина А. В. Новый этап развития отечественной лингвистической гендерологии // Гендерные исследований и гендерное образование в высшей школе : матер. Междунар. науч. конф. (Иваново, 25—26 июня 2002 г.) : в 2 ч. Ч. 2 : История, социология, язык, культура. Иваново, 2002. С. 21—38.
9. Колшанский Г. В. Контекстная семантика. М., 2007.
10. Номеровская А. Д. Исследование гендерной идентичности в философско-антропологической перспективе : дис. … канд. филос. наук. СПб., 2016.
11. Талашова Н. Г. Гендерная реализация описания отрицательных эмоциональных состояний в англоязычном художественном тексте : дис. … канд. филол. наук. СПб., 2016.
12. Трайковская Н. П. Извлечение имплицитной информации в рекламном тексте с точки зрения его гендерных особенностей : автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2016.
13. Binding R. G. Erlebtes Leben. Potsdam, 1941.
14. Butler J. Das Unbehagen der Geschlechter. Berlin, 1991.
15. Eucken R.Ch. Lebenserinnerungen. Leipzig, 1921.
16. Eyth M. Im Strom unserer Zeit. Heidelberg, 1896 // Projekt Gutenberg im Spiegel Online : [сайт]. URL: http://gutenberg.spiegel.de/buch/im-strom-unsrerzeit-erster-band-lehrjahre-8539/1 (дата обращения: 19.10.2017).
17. Federer H. Jugenderinnerungen. Berlin, 1927.
18. Lienhard F. Jugendjahre: Erinnerungen. Stuttgart, 1918 // Projekt Gutenberg im Spiegel Online : [сайт]. URL: http://gutenberg.spiegel.de/buch/jugendjahre-2848/1 (дата обращения: 19.10.2017).
19. Schleich C. L. Besonnte Vergangenheit. Lebenserinnerungen. Berlin, 1920 // Projekt Gutenberg im Spiegel Online : [сайт]. URL: http://gutenberg.spiegel.de/buch/besonnte-verg