Pedagogical support children in a conflict situation: legal aspects :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
Science is power, it reveals the relation between things, their laws and interactions
Alexander Herzen

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

Pedagogical support children in a conflict situation: legal aspects

Author Dudorova E., Samsonova N.
Pages 94-100
Article Download
Keywords pedagogical support of students, conflict, conflict situation, professional standard of the teacher, foreign practice, legal groundwork for pedagogical support
Abstract (summary) The authors analyse documents of international and European law: the Convention on the Rights of the Child, UNICEF Declaration "World fit for children”, European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, European Social Charter, the Strategy of the Council of Europe on the Rights of the Child. The documents are analysed in the light of the mechanism of pedagogical support for children. It is shown that the abovementioned documents, which guarantee the protection of rights, psychological and physical health and development of the child can be considered as the legal basis for the organization and implementation of pedagogical support for children in conflict situations within the systems of education and social welfare.
References
1. Декларация и план действий «Мир, пригодный для жизни детей» (утв. Резолюцией S-27/2 Специальной сессии Генеральной Ассамблеи ООН по положению детей. URL: http:// www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/worldchild.shtml (дата обращения: 17.02.2017).
2. Европейская конвенция по правам человека (изм. и доп. протоколами № 11 и 14 в сопровождении Дополнительного протокола и протоколов № 4, 6, 7, 12 и 13). URL: http:// www.echr.coe.int/Documents/Convention_RUS.pdf (дата обращения: 14.02.2017).
3. Европейская социальная хартия (пересмотренная) (принята в Страсбурге 03.05.1996 г.). URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_120807/ (дата обращения: 17.02.2017).
4. Конвенция о правах ребенка (принята резолюцией 44/25 Генеральной Ассамблеи ООН от 20 ноября 1989 г.). URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon (дата обращения: 14.02.2017).
5. Курников Д. В. Сущность понятия «педагогическая поддержка в образовании»// Мир науки, культуры, образования. 2012. № 5 (36). С. 74—75.
6. Луковцева А. К. Психология и педагогика. Курс лекций : учеб. пособие для студ. вузов. М., 2008.
7. Об утверждении государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования. Направление 540600 — Педагогика. Степень (квалификация) — бакалавр педагогики : приказ Министерства образования РФ от 27 марта 2000 г. № 287. URL: http://lawru.info/dok/2000/03/27/n39 6760.htm (дата обращения: 17.02.2017).
8. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)» : приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 18 октября 2013 г. № 544н г (зарегистрир. в Минюсте России 06.12.2013 г. № 30550). URL: http://www.rg.ru/2013/12/18/pedagog-dok.html (дата обращения: 17.02.2017).
9. Рачек И. М. Механизм защиты прав ребенка на международном, европейском и российском уровнях // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 373. С. 119—122.
10. Стратегия Cовета Европы по обеспечению прав ребенка на период 2016—2021 гг. / пер. Н. И. Шишкиной. URL: http://rusrand.ru/events/strategiyasoveta-evropy-po-obespecheniyu-pravrebenka-2016-2021 (дата обращения: 14.02.2017).
11. Школьницы из Благовещенска сломали нос однокласснице // Наша версия. 2017. № 4. URL: https://versia.ru/shkolnicy-iz-blagoveshhenska-slomali-nosodnoklassnice (дата обращения: 08.02.2017).

Back to the section