Philology, pedagogy, and psychology

2017 Issue №2

Back to the list Download the article

Semantics of P. B. Shelley’s artistic imagery in the Marque of Anarchy poem

Pages
46-52

Abstract

Analyzing the system of P. Shelley’s literary images, the authors argue that allegorical characters of P. Shelley’s poem form two opposite groups, those of good and evil, light and darkness, and truth and falsehood. P.Shelley’s negative characters are a reflection of the poet’s views on reality and the sociopolitical situation in the country. The mythological and poetic image of the Earth is one of the central in the poem; the Earth calls for the people of England to regain their freedom. The authors reveal a special function of the Shape as a combination of natural and mystical phenomena, opposing evil.

Reference

1. Вовк О. В. Энциклопедия знаков и символов. М., 2006.
2. Елистратова А. А. Наследие английского романтизма и современность. М., 1960.
3. Земля // Мифы народов мира : энциклопедия : в 2 т. М., 1991. Т. 1.
4. Зотова Л. И. Особенности решения образа Британии в сатире П. Б. Шелли «The Mask of Anarchy» // Гуманитарные науки и образование. 2014. № 3(19). С. 130—134.
5. История английской литературы / под ред. И. И. Анисимова [и др.]. М., 1953. Т. 2, вып. 1.
6. Тресиддер Дж. Словарь символов / пер. с англ. С. Палько. М., 1999.
7. Шелли П. Б. Избранное. М., 1962.
8. Шелли П. Б. Письма. Статьи. Фрагменты. М., 1972.
9. Fraistat N., Reiman D. H. (eds). Shelley's Prose and Poetry. N. Y., 2002.
10. Kuiken Kir. Shelley’s Mask of Anarchy and the Problem of Modern Sovereignty // Literature Compass. 2011. Vol. 8, iss. 2. P. 95—106. URL: http://onlinelibrary. wiley.com/doi/10.1111/j.1741-4113.2010.00773.x/full (дата обращения: 21.04.2017). 
11. Lindsey V. E. Satire in The Poetry of Percy Bysshe Shelley. Arkansas, 1982.
12. Paley M. D. Apocapolitics: Allusion and Structure in Shelley’s «Mask of Anarchy » // Huntington Library Quarterly. 1991. Vol. 54, № 2. P. 91—109.
13. Stroup W. J. Shelley and The Nature of Nonviolence. Ann Arbor, 2000.