Philology, pedagogy, and psychology

2016 Issue №2

Back to the list Download the article

Innovations in higher education

Pages
102-108

Abstract

The article presents the results of the analysis of research on problems of development of innovative activity of teachers in the University. It discusses the involvement of teachers in innovative activity as a purposeful process of overcoming innovation barriers. Selected subjective and objective factors of innovative activity of University lecturers — innovative potential of the teacher and innovative environment of the University – are also discussed.

Reference

1. Власенко Ю. А. Психологический анализ инновационного потенциала личности : дис. … канд. психол. наук. Симферополь, 2002.
2. Глазырина Т. Г. Организационно-педагогические условия развития инновационной деятельности преподавателей колледжа : автореф. дис. … канд. пед. наук. Йошкар-Ола, 2013.
3. Ким Т. Д. Психологические компоненты инновационного потенциала профессионала : дис. … канд. психол. наук. Челябинск, 2013.
4. Клочко В. Е., Галажинский Э. В. Инновационный потенциал личности: системно-антропологический контекст // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 325. URL:http://cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnyypotentsial-lichnosti-sistemno-antropologicheskiy-kont... (дата обращения: 19.02.2016).
5. Ложкова Г. М. Психологическое сопровождение инновационной деятельности преподавателя высшей школы : дис. … канд. психол. наук. Тобольск, 2011.
6. Лосев К. В. Формирование и управление инновационной средой высшего учебного заведения : автореф. … канд. экон. наук. СПб., 2013.
7. Осецкая И. А. Возможности оценки инновационного потенциала студентов приоритетных направлений обучения Школы естественных наук ДВФУ // Концепт. 2016. Прил. № 1. Новые исследования магистрантов в области психологии личности. URL: http://e-koncept.ru/2016/56005.htm (дата обращения: 09.03.2016).
8. Подымов Н. А. Психологические барьеры в профессиональной деятельности учителя : дис. … д-ра психол. наук. М., 1999.
9. Шакуров Р. Х. Барьер как категория и его роль в деятельности // Вопросы психологии. 2001. № 1. URL:http://www.portalus.ru/modules/psychology/rus_readme.hp?subaction=showfull&id=1107776344&archive=112...& (дата обращения: 22.03.2016).
10. Шмелева Е. А. Развитие инновационного потенциала личности в научно-образовательной среде педагогического вуза : дис. … д-ра психол. наук. Н. Новгород, 2013.
11. Фильченкова И. Ф. Вовлечение в инновационную деятельность преподавателей как аспект управления инновациями в вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2015. № 3 (33). С. 43—50.
12. Fullan M. Overview of the Innovative Process and the User // Interchange. 1972. № 3 (2/3). P. 1—45.
13. Gorton R. A. Conflict, controversy and crisis in School Administration and supervisions: issues, cases and concepts for the 70s. Dubuque ; Brown, 1972.
14. Armstrong L. Barriers to Innovation and Change in Higher Education. URL:https://www.tiaainstitute.org/public/pdf/barriers-to-innovation-and-change-in-highereducation.pdf (дата обращения: 22.03.2016).
15. Opportunities for change. Education innovation and reform during and after conflict / ed. by S. Nicolai; Internation Institute for Education Planning. UNESCO. 2009. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001838/183808e.pdf(дата обращения: 22.03.2016).