A cognitive approach to argumentation and message produc-tion :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
Science is but an image of the truth
Francis Bacon

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

A cognitive approach to argumentation and message produc-tion

Author Khizanishvili D.
Pages 128-135
Article Download
Keywords argumentation, cognitive approach, message production, argumentorics, D. Hample, V. Bryushinkin
Abstract (summary) This article compares a cognitive approach to argumentation with message production. The author distinguishes between two kinds of cognitive approaches to argumentation. Certain similarities and differences between D. Hample’s and V. Bryushinkin’s concepts are analysed. The most influential conceptions of message production are considered. The connection between message production and argumentorics is examines.
References
1. Баранов А. Н., Сергеев В. М. Естественноязыковая аргументация в логике практического рассуждения // Мышление, когнитивные науки, искусственный интеллект. М., 1988. С. 104—119.
2. Брюшинкин В. Н. Системная модель аргументации // Трансцендентальная антропология и логика : тр. междунар. семинара «Антропология с современной точки зрения» и VIII Кантовских чтений. Калининград, 2000. С. 133—155.
3. Брюшинкин В. Н. Когнитивный подход к аргументации // РАЦИО.ru. Калининград, 2009. № 2. С. 3—22.
4. Брюшинкин В. Н. Когнитивные карты наборов аргументов // Модели рассуждений — 4: Аргументация и риторика. Калининград, 2011. С. 161—181.
5. Сергеев В. М. Структура политической аргументации в «Мелийском диалоге» Фукидида // Математика в изучении средневековых повествовательных источников. М., 1986. С. 49—63.
6. Brockriede W. Where is Argument? URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED102638.pdf (дата обращения: 12.06.2014).
7. Clark R. A., Delia J. G. The Development of Functional Persuasive Skills in Childhood and Early Adolescence // Child Development. 1976. Vol. 47, № 4. P. 1008—1014.
8. Delia J. G. The Logic Fallacy, Cognitive Theory, and the Enthymeme: A Search for the Foundations of Reasoned Discourse // Quarterly Journal of Speech. 1970. Vol. 56, № 2. P. 140—148.
9. Delia J. G., Kline S. L., Burleson B. R. The Development of Persuasive Communication Strategies in Kindergarteners through Twelfth-Graders // Communication Monographs. 1979. Vol. 46, № 4. P. 241—256.
10. Dillard J. P. The Goals-Plans-Action Model of Interpersonal Influence. URL:http://commfaculty.fullerton.edu/rgass/492T%20S2002/Dillard%20chapter.doc (да¬та обращения: 12.06.2014).
11. Hample D. The Cognitive Context of Argument // Western Journal of Speech Communication. 1981. Vol. 45, № 2. P. 148—158.
12. Hample D. A Third Perspective on Argument // Philosophy & Rhetoric. 1985. Vol. 18, № 1. P. 1—22.
13. Hample D. Argument Public and Private // Journal of the American Forensic Association. 1988. Vol. 25. P. 13—19.
14. Hample D., Dallinger J. M. Arguers as Editors // Argumentation. 1990. Vol. 4. 153—169.
15. Hample D. Arguing. Exchanging Reasons Face to Face. Mahwah (New Jersey), 2005.
16. Hample D. The Arguers // Informal Logic. 2007. Vol. 27, № 2. P. 163—178.
17. Message Production: Advances in Communication Theory. Routledge, 1997 (kindle ed.).
18. O’Keefe D. J. Two Concepts of Argument // Journal of the American Forensic Association. 1977. Vol. 13, № 3. P. 121—128.
19. Wilson S. R. Developing Theories of Persuasive Message Production: The Next Generation // Message Production: Advances in Communication Theory. Routledge, 1997 (kindle ed.).


Back to the section