Philology, pedagogy, and psychology

2011 Issue №11

Back to the list Download the article

The problem of training a teacher to maintain Federal State Educational Standard in basic education

Pages
13-22

Abstract

This article analyzes a number of studies concerned with training teachers for meeting the requirements of the Federal State Educational Standard (FSES) and presents a system of interconnected components identifying a teacher’s readiness to introduce new standards. Special attention is paid to diagnosing a teacher’s readiness to maintain new standards. An advanced training programme “The organization of educational process in compliance with the FSES” is being developed in view of the identified components.

Reference

Копотева Г. Л., Логвинова И. М. Методическая готовность работников образования к реализации ФГОС начального, основного, среднего (полного) общего образования // Справочник заместителя директора школы. 2011. № 10.
2. Шерстобитов В. А. Готовность учителя к работе в рамках требований ФГОС нового поколения. URL: www.irorb.ru/files/vistuplenia/40.doc (дата обращения: 20.08.2014).
3. Логвинова Г. Л., Копотева И. М. О методической готовности к методической компетентности в процессе реализации ФГОС // Опыт и проблемы внедрения федеральных государственных образовательных стандартов общего образования. Челябинск : ЧИППКРО, 2012.
4. Концепция ФГОС общего образования / под ред. А. М. Кондакова, А. А. Кузнецова. М., 2008.
5. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. М., 2011.
6. Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)». URL: http://www.rosmintrud.ru/docs/mintrud/ orders/129 (дата обращения: 20.08.2014).