Philology, pedagogy, and psychology

2011 Issue №11

Back to the list Download the article

On the models of modern research and education pol-icy in the Baltic region states

Pages
7-13

Abstract

This article provides a comparative analysis of the mechanisms of education policies pursued by the governments of Germany, Sweden, Denmark, Finland, Lithuania, Latvia, and Estonia. The authors identify similarities and differences in the funding mechanisms, direction of reforms, the role of education system modernization in the innovative development of the Baltic Sea region, and the mechanisms of technological development through introducing innovations in education and science. The general education policy trend in these countries shows that most of public investment is allocated to universi-ties and newly formed joint research centers. The authors study the case of strategic planning at the I. Kant Baltic Federal University.

Reference

1.    Жуковский И. И., Клемешев А. П., Симаева И. Н., Федоров Г. М. Системы образования зарубежных стран Балтийского региона в контексте инновационного развития экономики. Калининград, 2013.
2.    Симаева И. Н., Кузнецова Т. Ю., Короткевич М. И. Модернизация образования и науки в России, Польше и Литве: сравнительный анализ // Балтийский регион. 2011. № 2. С. 95—101.
3.    Министерство образования и научных исследований Германии : [ официальный сайт]. URL: http://www.bmbf.de/de/Ministerium.php (дата обращения: 21.08.2014).
4.    Сейм Литовской Республики : [ официальный сайт]. URL: http://www3. lrs.lt/home/Konstitucija/Konstitucija_RU.htm (дата обращения: 21.08.2014).
5.    Regjeringen.no. Ministry of Education and Research. URL: http://www.
regjeringen.no/en/dep/kd.html?id=586 (дата обращения: 21.08.2014).
6.    Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej. URL: http://www.stat.gov.pl (дата обращения: 21.08.2014).
7.    Swedish Governmental Agency for Innovation Systems (VINNOVA). URL: http://www.vinnova.se/ (дата обращения: 21.08.2014).