A theoretical framework for consulting in the field of a university professor's professional activity :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
The supreme embodiment of reason is science
Ivan P. Pavlov

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

A theoretical framework for consulting in the field of a university professor's professional activity

Author Pelmenev V., Lukashenya Z.
Pages 96-106
Article Download
Keywords consulting, game modelling, decision-making, andragogy, contextual training
Abstract (summary) This article presents results of the authors’ theoretical and sociological studies of consulting in the field of a university professor’s professional activity. The authors stress the need for consulting within the system-synergetic and praxeological approaches based on the key principles of andragogy and contextual training theory. The major provisions of the game technology paradigm of pedagogical activity serves as the basis for pedagogical consulting. The product of consulting is professors’ decisions to alter their professional activities. These decisions are perceived as made on one’s own and therefore they have to be implemented.
References 1. Абчук В. А. Менеджмент : учебник для вузов. СПб., 2009.
2. Анисимов О. С. Игромоделирование. Игротехника. Развитие. М., 2009.
3. Анисимов О. С. Методология: функция, сущность, становление (динамика и связь времен). М., 1996.
4. Анисимов О. С. Педагогическая деятельность: игротехническая парадигма : в 2 т. М., 2009. Т. 1.
5. Анисимов О. С. Педагогическая деятельность: игротехническая парадигма : в 2 т. М., 2009. Т. 2.
6. Анисимов О. С. Принятие управленческих решений: методология и технология. М., 2002.
7. Блок П. Безупречный консалтинг. СПб., 2007.
8. Величковский Б. М. Когнитивная наука. Основы психологии познания : в 2 т. М., 2006. Т. 1.
9. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход : метод. пособие. М., 1991.
10. Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. М., 2004.
11. Вербицкий А. А. Контекстно-компетентностный подход к модернизации образования. Высшее образование России. 2010. №5. С. 32— 37.
12. Котарбинский Т. Трактат о хорошей работе / под ред. проф. Г. Х. Попова. М., 1975.
13. Коуп М. 7 основ консалтинга. СПб., 2007.
14. Кулюткин Ю.Н., Сухобская Г. С. Мышление учителя: личностные механизмы и понятийный аппарат. М., 1990.
15. Лукашеня З.В. Консалтинг как форма сопровождения инновационной деятельности педагога // Гуманитарные и общественные науки. Научный журнал. 2012. №7.1(31). С. 332—351.
16. Лукашеня З.В. Управление образовательными процессами посредством реализации консалтинговой функции вуза // Социокультурный менеджмент: содержание, проблемы, перспективы : матер. III междунар. науч.-практ. конф. 26—27 мая 2014 г. Ульяновск, 2014. С. 218—220.
17. Пельменев В. К., Лукашеня З. В. Методика определения успешности реализации консалтинговых процедур // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2014. Вып. 11. С. 39—48.
18. Тенищева В. Ф. Интегративно-контекстная модель формирования профессиональной компетенции : автореф. дис. … д-ра пед. наук. М., 2008.
19. Хакен Г. Синергетика. М., 1980.
20. Черкасова И. И. Характеристика современного педагогического мышления в контексте модернизации профессиональной подготовки учителя // Образование и саморазвитие. 2011. Т. 5, №27. С. 164—169.
21. Шейн Э. Г. Процесс консалтинга. Построение взаимовыгодных отношений «клиент — консультант». СПб., 2008.
22. Щедровицкий Г. П. Избранные труды. М., 1995.
23. Якунин В. А. Педагогическая психология : учеб. пособие. СПб., 1998.

Back to the section