Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №11

Back to the list Download the article

The effect of family relations on a child’s preparedness to study at school

Pages
72-79

Abstract

A child’s psychological preparedness to study systematically has a strong effect on academic performance, whereas family relationships largely affect a child’s psychological development. This article focuses on the impact of family relationships on the development of psychological maturity indicators. The empirical study used special methods for assessing the development of key in-dicators of a child’s psychological maturity and identifying the degree of fa-vourability /unfavourability of family environment. It is shown that children brought up in predominantly favourable environment surpass their peers in preparedness for systematic studies. As to practical application, this study makes it possible for teachers of preschool educational institutions to further differentiate correctional activities.

Reference

1. Варга А. Я. Структура и типы родительского отношения : автореф. … дис. канд. психол. наук. М., 1987.
2. Готовность к школе / под ред. И. В. Дубровиной. М., 1995.
3. Кравцова Е. Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе. М., 1991.
4. Масаева З. В., Газиева М. З. Профессиональная компетентность педагога до¬школьного образовательного учреждения // Новый взгляд. 2014. № 6. С. 78—86.
5. Сердюкова Е. Ф. Детско-родительские отношения в семье как основной фактор развития личности ребенка // Вестник Чеченского государственного университета. 2013. № 2 (14). С. 214—218.
6. Сердюкова Е. Ф., Арскиева З. А. Психологическая готовность ребенка к школьному обучению (теоретическая справка, диагностическая программа, коррекционно-развивающие упражнения). Грозный, 2010.
7. Сердюкова Е. Ф. Психолого-педагогическая диагностика готовности ребен¬ка к обучению в школе как необходимый этап организации образовательного процесса в подготовительной группе ДОУ // Вестник Академии наук Чечен¬ской Республики. 2009. № 1 (10). С. 173—178.