The humanities and social science

2015 Issue №3

Back to the list Download the article

Population aging and the problems of the sandwich generation: Socioeconomic and psychological aspects

Pages
5-14

Abstract

The advance of the population aging process leads to new socioeconomic consequences, including the formation of the so-called sandwich generation — 55-65 year olds, predominantly females, who care for their elderly parents, raise children (or grandchildren), and perform their professional duties. One of the key problems faced by people in this situation is psychological adaptation to the changing life conditions. This article considers changes in the 50-65 year old population in Russia and identify generation gap problems faced by this age bracket.

Reference

1.    Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. М., 2009.
2.    Гладникова Е. В. Межпоколенные трансферты: направление, участники и факторы, их определяющие // SPERO. 2007. № 7. URL: http://spero.socpol. ru/docs/N7_2007-125-148.pdf (дата обращения: 26.01.2014).
3.    Денисенко М. Б. Благосостояние и трансферты пожилых людей в городах России (по материалам обследований в Нижнем Новгороде, Орле и Твери) // Демографические и социально-экономические аспекты старения населения: вторые Валентеевские чтения : в 2 кн. / науч. ред. В. М. Моисеенко. М., 1999. Кн. 1. С. 150—161.
4.    Колкова К. М. Детско-родительские отношения с точки зрения синтеза трансактного анализа и теории отраженной субъектности // Материалы научно-практической конференции «Детство 2.0: среда и инфраструктура». М., 2012.
5.    Лэнгле А. Дотянуться до жизни: экзистенциальный анализ депрессии. М., 2010.
6.    Лэнгле А. Person: экзистенциально-аналитическая теория личности. М., 2009.
7.    Лэнгле А., Уколова Е. М., Шумский В. Б. Современный экзистенциальный анализ: история, теория, практика, исследования. М., 2014.
8.    Лэнгле А. Введение в экзистенциально-аналитическую теорию эмоций: прикосновение к ценности // Вопросы психологии. 2004. № 4. С. 3—21.
9.    Лэнгле А. Жить аутентично: как, несмотря ни на что, стать самим собой? // Existenzanalyse. 1999. № 1. S. 26—34.
10.    Лэнгле А. Ради чего все это? Путь, ведущий к смыслу // С собой и без себя. Практика экзистенциально-аналитической психотерапии. М., 2009. С. 263—276.
11.    Миронова А. Межпоколенные внутрисемейные трансферты // Demo-scope weekly. 2012. № 521—522.
12.    Сафарова Г. Л. Демография старения: современное состояние и приоритетные направления исследований //Успехи геронтологии. 2009. Т. 22, № 1.
С. 49—59. URL: http://www.gerontology. ru/PDF_YG/AG_2009_22_1.pdf#page=51 (дата обращения: 20.01.2015).
13.    Федеральная служба государственной статистики : [сайт]. URL: http://www. gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/demog-raphy/# (дата обращения: 18.02.2015).
14.    Шерешева М. Ю. Маркетинг услуг для людей зрелого возраста: мифы и реальные ценности // Все плюсы зрелого возраста : сборник. Вып. 3. М., 2014. С. 91—94.
15.    Экономическая активность населения России, 2014. URL: http://www. gks. ru/bgd/regl/b14_61/Main. htm (дата обращения: 20.01.2015).
16.    Calvano L. Tug of War: caring for our elders while remaining productive at work // The Academy of Management Perspectives 2013. Vol. 27, No. 3. P. 204—218. URL: http://dx. doi. org/10.5465/amp.2012.0095 (дата обращения: 15.01.2015).
17.    Cann P. Population ageing: the implications for society // Quality in Age-ing and Older Adults. 2009. Vol. 10, No. 2. P. 39—46.
18.    Dobson J. E., Dobson R. L. The sandwich generation: Dealing with aging par-ents // Journal of Counseling & Development. 1985. Vol. 63, No. 9. P. 572—574.
19.    Ferguson L. A world of social interaction for all // Quality in Ageing and Older Adults. 2015. Vol. 16, No. 1.
20.    Hank K. Proximity and Contacts between Older Parents and Their Children: A European Comparison // Journal of Marriage and Family. 2007. Vol. 69, No. 1. P. 157—173.
21.    Igarashi H., Hooker K., Coehlo D. P., Manoogian M. M. «My nest is full»: Inter-generational relationships at midlife // Journal of Aging Studies. 2013. Vol. 27, No. 2. P. 102—112.
22.    Lankford K. Caught in the middle // Kiplinger’s Personal Finance. 2011. No. 11. P. 71—76.
23.    Marcén M., Molina J. A. Informal caring-time and caregiver satisfaction // European Journal of Health Economics. 2012. Vol. 13, No. 6. P. 683—705.
24.    Minett C. Prevention better than cure for optimised active ageing // Quali-ty in Ageing and Older Adults. 2012. Vol. 13, No. 4. P. 291—300.
25.    Parker K., Patten E. The Sandwich Generation Rising Financial Burdens for Middle-Aged // Pew Research. Social & Demographic Trends. 2013. URL: http:// www.pewsocialtrends.org/2013/01/30/the-sandwich-generation/ (дата обращения: 24.01.2014).
26.    Pierret C. Sandwich generation: women caring for parents and children // Monthly Labor Review. 2006. Vol. 129 (September). P. 3—9.
27.    Sandwich generation, 2014 http://www.sandwichgeneration.com/ (дата обращения: 23.01.2014).
28.    Sheresheva M., Buzulukova E. Senior sport tourism in Russia // Social Net-works and the Economics of Sports / P. M. Pardalos, V. Zamaraev (eds.). Heidel-berg ; N. Y. ; L., 2014. P. 59—74.
29.    Stroud D., Walker K. Marketing to the ageing consumer: the secrets to build-ing an age-friendly business. N. Y., 2013.
30.    Wolfson M. C. Population Ageing and Health — Empirical Needs for Effec-tive Foresight //The Lancet. 2012. Vol. 379, No. 9823. P. 1295—1296.
31.    Wong B., Kam Ki Tang. Do ageing economies save less? Evidence from OECD data // International Journal of Social Economics. 2013. Vol. 40, No. 6. P. 591—605.
32.    Young C., Denson L. A. Psychological health and provision of grandchild care in non-custodial «baby boomer» grandparents // Journal of Family Studies. 2014. Vol. 20, No. 1. P. 88—100.