Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №5

Back to the list Download the article

The metaphor as a means of psychological intervention in training teachers

Pages
68-74

Abstract

Based on his own experience, the author stresses the considerable poten-tial of metaphor in increasing the level of self-consciousness of teachers at a special psychological training. The article explores the significance of the met-aphor for the humanities (psychology) and exact sciences (mathematics). Since each person is characterised by their own unique individual semantic space elements, whose elements are metaphorical, it is possible to identify a set of in-dividual metaphors. This underlies the author’s original technique that has been numerously applied in sessions with teachers.

Reference

1. Афанасьев А. Н. Живая вода и вещее слово. М., 1988.
2. Вачков И. В. Метафора моей жизни // Школьный психолог. 2007. № 8. С. 27—28.
3. Вачков И. В. Сказочная метафора как средство понимания // Социальная психология и общество. 2011. № 1. С. 111—117.
4. Виноградов В. В. Поэтика русской литературы. М., 1976
5. Выготский Л. С. Собрание соч. : в 6 т. Т. 1. М., 1982.
6. Лакофф Д., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем // Теория метафоры. М., 1990. С. 387—415.
7. Потебня А. А. Эстетика и поэтика. М., 1976.
8. Силантьев И. В. Метафора в языке математики // Критика и семиотика. 2010. Вып. 14. С. 354—359.