Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №5

Back to the list Download the article

A competency-based interpretation of professional education results: History and objectives

Pages
62-68

Abstract

This article presents a brief analysis of the causes of transition to compe-tency interpretation of vocational education outcomes in Russia and abroad. The authors consider the interpretation of the basic categories of ‘competence’ and ‘competency’ in the education systems of the USA, the UK, Germany, France, and Russia, as well as the understanding of their structure and func-tion to improve the quality of educational outcomes and ensure harmonization with the economic development of the state.

Reference

1. Байденко В. И. Болонский процесс. Результаты обучения и компетентностный подход : [книга-приложение 1] / под науч. ред. В. И. Байденко. М., 2009.
2. Данилин П. В. Реформирование системы высшего образования США в 1958 году. URL: http://lit.lib.ru/editors/d/danilin_p_w/reformirovanie_systemy_obrazovaniya _v_usa.shtml (дата обращения: 10.02.2015).
3. Жуковский И. И., Клемешев А. П., Симаева И. Н. Системы образования зарубежных стран Балтийского региона в контексте инновационного развития экономики : монография / под ред. И. Н. Симаевой. Калининград, 2013.
4. Звонников В. И., Челышкова М. Б. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход : учебное пособие. М., 2011.
5. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М., 2004.
6. Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (Теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2005. № 5. С. 15—25.
7. Каптерев П. Ф. Избранные педагогические сочинения. М., 1982.
8. Равен Дж. Компетентность в современном обществе / пер. с англ. М., 2000.
9. Талызина Н. Ф., Печенюк Н. Т., Хихловский Л. Б. Пути разработки профиля специалиста. Саратов, 1987.
10. Тоффлер Э. Футурошок. СПб., 1997.
11. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты : доклад на отделении философии образования и теории педагогики РАО 23 апреля 2002 г. URL: www/eidos.ru/news/compet/htm (дата обращения: 12.12.2015).
12. Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives. Boston, 2013. URL: en.wikipedia. org/wiki/Bloom's_Taxonomy (дата обращения: 10.02.2015).
13.Trace A. S. What Ivan Knows that Johnny Doesn’t. N. Y., 1961.
14. Schulz T. W. Human Capital: Policy Issues and Research Opportunities // Human Resources. Fifteen Anniversary Colloguium. 1975. Vol. 1. P. 5.
15. White R. W. Motivation Reconsidered: The Concept of Competence // Psy-chological Review. 1959. № 66. P. 297—333.