Philology, pedagogy, and psychology

2015 Issue №5

Back to the list Download the article

Features of the development of an individual educational trajectory in the framework of cluster approach

Pages
53-61

Abstract

This paper is devoted to the problems of contemporary Russian education system and solutions to them. The best way to respond to these challenges is the introduction of cluster approach into the education system. This work analyses the organization of interaction between the agents of educational process in the framework of traditional and cluster approach. It is stressed that cluster approach to organizing the training of specialists in mechanical engi¬neering can solve most urgent problems. The author identifies the features of and makes recommendations for the development of an individual educational trajectory.

Reference

1. Винокуров М. А. Модернизация высшего и среднего профессионального образования в России: взгляд ректора сибирского вуза // Известия ИГЭА. 2011. № 3. С. 5—10.
2. Гилязова Д. Р. Современное состояние альтернативного педагогического движения за рубежом // Казанский педагогический журнал. 2009. № 7—8. С. 170—177.
3. Жураковский В. Модернизация высшего образования: проблемы и пути их решения // Высшее образование в России. 2006. № 1. С. 3—14.
4. Красикова Т. Ю. Образовательный кластер как фактор взаимодействия рынка труда и системы высшего профессионального образования // Материалы международной научной конференции «Актуальные вопросы экономики и управления» : в 2 т. М., 2011. Т. 2. С. 54—59.
5. Пономарева С. А. Кластерный подход обеспечения конкурентоспособности и повышения эффективности реализации инновационного процесса вуза // Инновационный Вестник Регион. 2011. № 4. С. 66—70.
6. Пустовой Н. В., Зима Е. А. Формирование компетенций современного инженера в условиях перехода на двухуровневую систему // Высшее образование в России. 2008. № 10. С. 3—7.
7. Сидоров В. П., Шамаева Н. П. Кластеры и территориально-производственные комплексы // Вестник Удмуртского университета. Сер. Биология. Науки о земле. 2011. № 4. С. 140—144.
8. Смирнов А. В. Образовательные кластеры и инновационное обучение в вузе. Казань, 2010.
9. Трансформация университетов: новые реалии жизни преподавателей в вузах США / О. А. Замулин, Б. Г. Капустин, Д. Л. Константиновский [и др.] // Высшее образование сегодня. 2005. № 1. С. 48—56.
10. Федоров И. Инженерное образование: состояние, проблемы, перспективы // Высшее образование в России. 2008. № 1. С. 3—11.
11. Brundiers K., Wiek A., Redman C. L. Real-world Learning Opportunities in Sustainability: from Classroom into the Real World // International Journal of Sustainability in Higher Education. 2010. Vol. 11, iss. 4. P. 308—324.
12. Kellam N. N., Maher M. A., Peters W. H. The Faculty Perspective on Holistic and Sys¬tems Thinking in American and Australian Mechanical Engineering Programmes //
European Journal of Engineering Education. 2008. Vol. 33, iss. 1. P. 45—57.
13. Kelley T., Kellam N. A Theoretical Framework to Guide the ReEngineering of Technology Education // Journal of Technology Education. 2009. Vol. 20, No. 2. P. 37—49.
14. Porter M. Clusters and Competition: New Agendas for Companies, Govern-ment and Institutions // On Competition. Boston, 2008. P. 213—214.
15. Walther J., Radcliffe D. The Competence Dilemma in Engineering Education: Moving Beyond Simple Graduate Attribute Mapping // Australasian Journal of En-gineering Education. 2007. Vol. 13, No. 1. P. 41—51.
16. Ткаченко С. Н. Научно-образовательные кластеры как инновационная форма частно-государственного партнерства // Сборник научных статей международной научно-практической конференции «Инновации и инвестиции». М., 2014. С. 268—271.