Philology, pedagogy, and psychology

2014 Issue №5

Back to the list Download the article

Scientific writing in teaching foreign languages to future researchers

Pages
84-90

Abstract

This article highlights the need to address the stylistics of scientific writing when teaching a foreign language to future scientists. The author presents a historical overview of the key stages of development of functional style theory and describes the modern perspective on scientific writing in the following aspects: field of use, topic and content, characteristics of the sender and recipient, purpose and forms of speech, and general properties, linguistic features, and types of texts.

Reference

1. Кожина М. Н. К основаниям функциональной стилистики. Пермь, 1968.
2. Котюрова М. П. Тенденция к формированию новых явлений в научном стиле речи // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2009. № 1. С. 77—86.
3. Лукомская Е. Л. К вопросу о научной дискурсивной речи // Вестник МИТХТ им. М. В. Ломоносова. 2008. Т. 3, № 2. С. 98—101.
4. Разинкина Н. М. Некоторые общие проблемы изучения функциональноречевого стиля // Особенности стиля научного изложения / отв. ред. Е. С. Троянская. М., 1976. С. 83—103.
5. Романова Н. Н., Соляник О. Е. Формирование профессионально-коммуникативной компетенции иностранных бакалавров технического вуза в процессе их обучения научному стилю речи // Известия Юго-Западного государственного университета. 2012. № 4—1. С. 252—257.
6. Шатилов А. С. Особенности построения высказывания в устной научной речи // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2012. № 151. С. 243—249.
7. Шустикова Т. В. Научный стиль речи: компетентностный подход к обучению на базовом этапе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования. Языки и специальность. 2008. № 1. С. 81—88.