Philology, pedagogy, and psychology

2014 Issue №5

Back to the list Download the article

Inclusive educational space: A SWOT analysis

Pages
31-39

Abstract

This article considers education as a phenomenon of inclusive educational space. The notion of “inclusive educational space” is defined, its general and specific characteristics are outlined, and the principles of organizing an inclusive educational space are formulated. Special attention is paid to the results of a SWOT-analysis that made it possible to identify the hierarchy of opportunity and threat positioning in inclusive educational space within corresponding matrices and develop strategies for using the strengths in grasping opportunities and mitigating threats. The authors also describe specific stages of strategy implementation.

Reference

1. Беккер И. Л., Журавчик В. Н. Образовательное пространство как социальная и педагогическая категория // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. Общественные науки. 2009. № 12 (6). С. 132—140.
2. Леонова О. Образовательное пространство как педагогическая реальность //Alma mater. 2006. № 1.
3. Погребова Н. Б. Образовательное пространство лицея как условие развития исследовательской функции педагога : дис. … канд. пед. наук. Ставрополь,2006.
4. Плоткин М. М. Социальное воспитание школьников : монография. М.,2003.
5. Пономарев Р. Е. Образовательное пространство как основополагающее понятие теории образования // Педагогическое образование и наука. 2003. № 1.С. 29—31.
6. Социальная педагогика / под ред. В. Г. Бочаровой. М., 2004.
7. Хуторской А. В. Современная дидактика : учеб. пособие. М., 2007.
8. Чумичова Р. М., Редько Л. Л. Теоретические подходы и проектирование образования в современных условиях. Ставрополь, 1996.
9. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию.М., 2001