The humanities and social science

2014 Issue №3

Back to the list Download the article

The methodology of cluster formation and its testing in the Kaliningrad hotel market

Pages
74-83

Abstract

This article considers the method of cluster formation through applying the principles of hierarchical cluster analysis of multidimensional statistical data of factors affecting the competitive advantages of hotel firms and its testing in the Kaliningrad hotel services market. The authors identify the clusters in the Kaliningrad hotel services market and describe the objects most involved in competition, as well as the objects potentially possessing both similar and unique factors affecting their competitive advantages.

Reference

1. Исмаев Д. Маркетинг и управление качеством гостиничных услуг : учебное пособие. Изд. 2-е, доп. М., 2004.
2. Крускал Дж. Многомерное шкалирование и кластер-анализ // Классификация и кластеры. М., 1980. С. 22—41.
3. Левина Р. С. Оценка уровня конкуренции фирм на рынке. Калининград, 2002.
4. Лесник А. Л., Смирнова М. Н. Международные системы классификации отелей. М., 2003.
5. Лесник А. Л., Смирнова М. Н. Стратегии конкуренции в гостиничном бизнесе. М., 2001.
6. Медлик С., Инграм Х. Гостиничный бизнес. М., 2005.
7. Портер М. Конкурентное преимущество / пер. с англ. М., 2005.
8. Портер М. Международная конкуренция / пер. с англ. М., 2000.
9. Сокал Р. Р. Кластер-анализ и классификация: предпосылки и основные направления // Классификация и кластер. М., 1980.
10. Хартинган Дж. А. Задачи, связанные с функциями распределения в кластер-анализе // Классификация и кластеры. М., 1980.
11. Самойлова Л. Б. Экономика фирмы. М., 2007.