The humanities and social science

2013 Issue №12

Back to the list Download the article

Contemporary threats to the growth of rationality in the Russian society

Pages
104-112

Abstract

This article considers the conflicting conditions of growth of rationality in the modern Russian society, identifies threats relating to the key trends in world community development, Russian science and education, and personality transformations.

Reference

1. Андреев А. Л. Общество и образование: социокультурный профиль России // Педагогика. 2002. № 6. С. 20—29.
2. Базовые ценности русских на рубеже ХХI века // Народное образование. 2002. № 5. С. 205—206.
3. Игнатьев В. И., Розанов Ф. И. Образование в информационную эпоху // Философия образования. 2008. № 2. С. 76—85.
4. Концепции — 2020: развитие образования. URL: http://school-sector.relarn.ru/wps/?p=210 (дата обращения: 20.05.2011).
5. Корсак К. Цель образования ХХI века — человек с новым мышлением // Народное образование. 2002. № 9. С. 49—54.
6. Кондратьев В. М., Матронина Л. Ф. Образование в эпоху перемен // Философия образования. 2009. № 1. С. 6—11.
7. Майер Б. О. Об онтологии качества образования в обществе знания // Там же. 2008. № 3. С. 4—18.
8. Махмутов М. И. Интеллектуальный потенциал россиян: причины ослабления // Педагогика. 2001. № 10. С. 91—100.
9. Михайлов Ф. Т. Избранное. М., 2001.
10. Николаева Е. М., Щелкунов М. Д. Образование в обществе потребления // Философия образования. 2009. № 1. С. 11—19.
11. Огурцов А. В., Платонов В. В. Образы образования. Западноевропейская философия образования. ХХ век. СПб., 2004.
12. Петрова Е. В. Человек и информационная среда: проблемы взаимодействия. URL: http:// www.congress2008.dialog21.ru/Doklady/16410.htm (дата обращения: 17.05.2011).
13. Пушкарева Е. А. Знания и информация в современном обществе // Философия образования. 2008. № 2. C. 54—61.
14. Самойлов Е. А. Философские основания компетентностно ориентированного образования // Там же. C. 86—93.
15. Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. СПб., 2002.
16. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58—65.