IKBFU's Vestnik

2013 Issue №11

Back to the list Download an article

The social and pedagogical determinants of inclusive education: A comparative analysis of Western and Russian ideas

Pages
152-162

Abstract

In the conditions of the modern sociocultural reality, inclusive education is one of the most relevant forms of education for all children, including nontypical ones. This study aims at conducting a comparative analysis of the conceptual framework of the social and pedagogical determinants of inclusive education. The article describes the author’s understanding of the concept of non-typical children and compares different interpretations of key factors of inclusive education. The main pedagogical competences and central features of conductive influence necessary for successful development of inclusive educational strategies are identified.

Reference

1. Брызгалова С. О., Зак Г. Г. Инклюзивное образование: международный опыт, современные тенденции // Инклюзивное образование: методология, практика, технология : матер. Междунар. науч.-практ. конф. 20—22 июня 2011 г. М., 2011. С. 41—43..
2. Грибова О. Е. Пути организации подготовки кадров для учреждений интегрированного (инклюзивного) образования // Инклюзивное образование: проблемы, поиски, решения : матер. Междунар. науч.-практ. конф. сентябрь 2011 г. Якутск, 2011. С. 44—46.
3. Инклюзивное образование. М., 2010. Вып. 2 : Технология определения образовательного маршрута для ребенка с ограниченными возможностями здоровья.
4. Инклюзивное образование. М., 2010. Вып. 3 : Организация деятельности координатора по инклюзии в образовательном учреждении.
5. Инклюзивное образование. М., 2010. Вып. 5 : Методические рекомендации по организации работы службы сопровождения семей с детьми раннего возраста. Программа занятий детско-родительских интегративных (инклюзивных) групп.
6. Кузнецова Л. В. Построение «культуры включения» — профилактика рисков инклюзивного образования // Инклюзивное образование. М., 2010. Вып. 1. С. 37—43.
7. Самсонова Е. В. Модели организации инклюзивного образовательного процесса в детском саду // Инклюзивное образование. М., 2010. Вып. 4 : Методические рекомендации по организации инклюзивного образовательного процесса в детском саду. С. 3—36.
8. Создание и апробация модели психолого-педагогического сопровождения инклюзивной практики : метод. пособие / под общ. ред. С. В. Алехиной, М. М. Семаго. М., 2012.
9. Фроловская М. Н. Профессиональный образ мира педагога в инклюзивном образовании // Инклюзивное образование: практика, исследования, методология : сб. матер. II Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. С. В. Алехина. М., 2013. С. 100—103.
10. Шеманов А. Ю. Философские предпосылки становления моделей интеграции и инклюзии детей с ограниченными возможностями здоровья // Включение детей с ограниченными возможностями здоровья в программы дополнительного образования : метод. рекомендации / под ред. А. Ю. Шеманова. М., 2012. С. 6—17.
11. Amaladoss K. Supporting children with autistic spectrum disorders in a mainstream classroom // Supporting inclusive practice / ed. G. Knowles. L. ; N. Y., 2006. P. 111—125.
12. Archer L. The impossibility of minority ethic educational «success»?: an examination of the discourses of teachers and pupils in British secondary schools // Equality, participation and inclusion 2: Diverse contexts / ed. J. Rix [et al.]. L. ; N. Y., 2010. P. 232—250.
13. Armstrong F. Inclusive education: school cultures, teaching and learning // Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms: Key issues for new teachers / ed. G. Richards, F. Armstrong. L. ; N. Y., 2011. P. 7—18.
14. Jordan A. Introduction to inclusive education. Toronto, 2007.
15. Loreman T. Inclusive education: Supporting diversity in the classroom / ed. T. Loreman [et al.]. L. ; N. Y., 2010.
16. McIntyre D. Has classroom teaching served its day // Equality, participation and inclusion 1: Diverse perspectives / ed. J. Rix [et. al.]. L. ; N. Y., 2010. P. 67—89.
17. Peters S. J., Oliver L. A. Achieving quality and equity through inclusive education in an era of high-stakes testing // Prospects. 2009. № 39. Р. 265—279.
18. Peterson M. J., Hittle M. M. Inclusive teaching: The journey towards effective schools for all learners. Boston, 2010.
19. Porter J., Daniels H. Special educational needs and inclusion in a broader context. Learning needs and difficulties among children of primary school age: definition, identification, provision and issues // Инклюзивное образование: практика, исследования, методология : сб. матер. II Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. С. В. Алехина. М., 2013. С. 679—683.
20. Smith T. E. Teaching students with special needs in inclusive settings. Boston, 2008.