Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №11

Back to the list Download the article

The teacher’s interest as a phenomenon and concept

Pages
33-39

Abstract

This article stresses that the teacher’s interest as a phenomenon is a unity of both the objective, which - being the meaningful component – serves as the focus of attention, and the subjective, which reveals the teacher’s motives for ducation and training activities. As a concept, the teacher’s interest registers their attitude to the important as the objective; at the same time, attitude generates individual, selective, and conscious connections between the teacher and the objective and is generalized in their motives and aims.

Reference

1. Вичев В. Мораль и социальная психика. М., 1978.
2. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. М., 1995.
3. Даль В. И. Толковый словарь русского языка. Современная версия. М., 2004.
4. Здравомыслов А. Г. Интерес // Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. М., 2001.
5. Ильин В. В. Аксиология. М., 2005.
6. Ильин В. В. Объективный // Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. М., 2001.
7. Ильин И. А. Путь к очевидности. М., 1993.
8. Калина И. И. Аксиологические основания модернизации педагогического образования. М., 2011.
9. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1999.
10. Муравьев В. Н. Овладение временем. Избранные философские и публицистические произведения. М., 1998.
11. Мясищев В. Н. Психология отношений. М. ; Воронеж, 1995.
12. Ожегов С. И. Словарь русского языка. М., 1987.
13. Стратегия социокультурной модернизации образования: на пути к преодолению кризиса гражданской идентичности и построению гражданского общества // Вопросы образования. 2008. № 1. С. 65—86.
14. Толковый словарь русского языка : в 4 т. / под ред. Д. Н. Ушакова. М., 1935.
15. Туровский М. Б. Философские основания культурологии. М., 1997.