Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №8

Back to the list Download the article

The form and meaning of H. Hesse’s novel A child’s soul

Pages
122-128

Abstract

The fictional world of the work is considered as one marked by binary oppositions of nature/civilisation, the world of children/adults, the ideal/the reality, the truth/a lie, fear/bravery, judgement/absolution, God/devil. The authors analyse the psychology of the novel’s main character. The central autobiographical image of the novel is interpreted in the context of religious and philosophical ideas about the duality of human nature and is connected to the features of adolescent psychology and age-related alienation and rebelliousness.

Reference

1. Августин. Исповедь. М., 1992.
2. Гессе Г. Душа ребенка // Гессе Г. Собр. соч. : в 4 т. СПб., 1994. Т. 1. С. 433—463.
3. Доброхотов А. Л. Данте Алигьери. М., 1990.
4. Каралашвили Р. Г. Мир романа Германа Гессе. Тбилиси, 1984.
5. Кьеркегор С. Понятие страха // Кьеркегор С. Страх и трепет. М., 1993. С. 113—254.
6. Миллер А. Драма одаренного ребенка и поиск собственного Я // Центр психологической помощи и консультирования : [сайт]. URL: http://www.psicentrov.com/files/miller.html (дата обращения: 28.03.2013).
7. Пиотровский М. Б. Адам // Мифы народов мира: энциклопедия : в 2 т. М., 1994. Т. 1. С. 39—43.
8. Романова Г. И. Автобиография // Литературная энциклопедия терминов и понятий. М., 2003. С. 15—17.
9. Седельник В. Комментарии // Гессе Г. Собр. соч. : в 8 т. М. ; Харьков, 1994. Т. 2. С. 468—478.