Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №8

Back to the list Download the article

Freedom as an axiological category in G. G. Byron’s mystery Cain

Pages
100-106

Abstract

This article considers Byron’s work based on the well-known Biblical story, which was radically transformed by the poet. An analysis of one of the key categories of Romanticism – central to Byron’s oeuvre – helps show that the fictional conflict of the drama manifested in the images of Adam’s sons is based on the antithesis between the true and false freedom, whereas the general literary structure of the mystery is used to direct the reader to the conclusion that it is impossible for a human being to stay beyond good and evil.

Reference

1. Байрон Дж. Г. Каин (мистерия) // Байрон Дж. Г. Сочинения : в 3 т. М., 1974. Т. 2. С. 382—466.
2. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе : очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975. С. 234—407.
3. Мифы народов мира : энциклопедия : в 2 т. М., 1991—1992. Т. 2.
4. Осипов А. И. Путь разума в поисках истины (основное богословие). М., 1999.
5. Православие : словарь-справочник. М., 2007.
6. Урнов Д. М. Романтизм: Блейк. «Озерная школа». Вальтер Скотт. Байрон. Шелли. Китс. Эссеисты и другие прозаики // История всемирной литературы : в 8 т. М., 1983—1994. Т. 6. С. 87—112.