The evolution of approaches to studying creative abilities in Russian and abroad
- Pages
- 145-151
Abstract
This article offers a comparative-historical analysis of the basic approaches to research on the creative abilities of a human being typical of Russian and international psychology. The author considers the reasons behind the development of conceptions and their influence on the trajectories of modern psychology.
Reference
1. Бердяев Н. А. Самопознание. Опыт философской автобиографии. М., 1990. 2. Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей. М., 2002. 3. Богоявленская Д. Б. Основные направления разработки и развития «рабочей концепции одаренности» // Развитие личности. 2004. № 3. С. 10—17. URL: http://rl-online.ru/articles/3—04/452.html (дата обращения: 21.10.2012). 4. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. СПб., 2007. 5. Ермолаева-Томина Л. Б. Психология художественного творчества : учебное пособие для вузов. М., 2003. 6. Кривцун О. А. Феномен рефлексии в художественном творчестве // Человек. 2005. № 3—4. URL: http://o-krivtsun.narod.ru/article-32.htm (дата обращения: 13.08.2012). 7. Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей. М., 1947. 8. Эфроимсон В. П. Генетика гениальности. Биосоциальные механизмы и факторы наивысшей интеллектуальной активности. М., 2002. 9. Carlin F. Everyday creativity // Psychology today. N. Y., 2009. № 11. URL: http://www.psychologytoday.com/articles/200910/everyday-creativity (дата обращения: 21.10.2012). 10. Isaksen & Treffinger. Celebrating 50 years of reflective practice: versions of creative problem solving, Journal of creative behavior / Second Quarter. 2004. Vol. 38, № 2. URL: http://www.creativeeducationfoundation.org/our-process/research-on-cps (дата обращения: 02.08.2012). 11. History of the Creative Education Foundation // Internet Archive WayBack-Machine. URL:http://web.archive.org/web/20071009075642/http://www.creativeeducationfoundation.com/history.shtml (дата обращения: 02.08.2012).