Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №5

Back to the list Download the article

School lifestyle as a pedagogical category and a phe-nomenon of reality

Pages
54-59

Abstract

This article analyzes approaches to the interpretation of the concept of “school lifestyle” and compares it with the concepts of “school climate”, “school spirit”, and “hidden education”. The article offers the author's understanding of school lifestyle as a well-established form of everyday school life. The key components of lifestyle are as follows: axiological, subjective-environmental, and structural- procedural ones. It is shown that the most important conditions of the school lifestyle formation are school life traditions and the school’s organizational structure.

Reference

1. Козлова Л. А. Обновление уклада школьной жизни : дис. ... канд. пед. наук. Красноярск, 2003.
2. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М., 1993.
3. Сауткин В. Ф. Рекомендации по совершенствованию «Уклада школьной жизни» в условиях обновления структуры и содержания общего образования // Официальные документы в образовании. 2001. № 31. С. 80—84.
4. Слободчиков В. И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры // Новые ценности образования: культурные модели школ. М., 1997. Вып. 7. С. 177—184.
5. Тубельский А. Н. Правовое пространство школы : учеб.-метод. пособие. М., 2001.
6. Фрумин И. Д. Тайны школы: заметки о контекстах : монография. Красноярск, 1999.
7. Хренова Т. П. Становление и тенденции развития уклада жизни отечественной школы: 20—90-е годы XX века, первое десятилетие XXI века : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Чита, 2010.