The humanities and social science

2013 Issue №3

Back to the list Download the article

The role of statistical and economic and mathematical modelling in applied research

Pages
73-79

Abstract

The research problem of increasing the effectiveness of marketing activities and the management of business units and institutional structures serves as a framework for describing current trends in applied research on the basis of statistical and economic-mathematical (SEM) modeling. The authors explore the possibilities of using modern information technologies in applied economics and management studies, the prospects of economic agreement studies based on SEM modeling in STATISTICA ™ and MATLAB ™.

Reference

1. Велика потребность в диалоге: интервью с проректором НИУ ВШЭ Сергеем Рощиным. URL: http://www.hse.ru/news/avant/67121443.html (дата обращения: 27.01.2012).
2. Лукьянова Н. Ю. Статистический анализ данных с использованием компьютера : учебное пособие. Калининград, 2003.
3. Лукьянова Н. Ю., Дюкина Т. О., Лисовский П. С. Прогнозирование развития агропромышленного комплекса Калининградской области // Калининградская область и ЕС: проблемы экономической интеграции : сб. науч. тр. Кали-
нинград, 2007. C. 31—42.
4. Лукьянова Н. Ю., Соколова А. А. Моделирование портрета потребителя в непроизводственной сфере экономики // Системное моделирование социально-экономических процессов : материалы междунар. науч. школы-семинара им. акад. С. С. Шаталина. Воронеж, 2011. С. 93—94.
5. Лукьянова Н. Ю., Лисовский П. С. Моделирование параметров информационных систем для АПК региона // Известия КГТУ. Калининград, 2009. № 15.С. 141—144.
6. Фомин Г. П. Системы и модели массового обслуживания в коммерческой деятельности. М., 2000.