Philology, pedagogy, and psychology

2013 Issue №2

Back to the list Download the article

Implications of J. L. Holland’s theory: applicability of RIASEC structure and assessment to English language teachers of the Kaliningrad region

Pages
99-107

Abstract

This paper sets out to examine empirical implications of J. L. Holland’s theory relevant to the applicability of the RIASEC model’s structure and Holland-based assessments of 240 English Language teachers of the Kaliningrad region. The results proved to be mixed but somewhat more supportive of the applicability of Holland-based RIASEC structure for assessing vocational needs of Russian foreign language teachers.

Reference

1. Научно-производственный центр «Психодиагностика» при факультете психологии Ярославского государственного университета : [сайт]. URL:http://psy.uniyar.ac.ru; http://www.psyhodiagnost.ru (дата обращения: 10.12.2012).
2. Опросник профессиональных предпочтений // А. Я. Психология. URL:http://azps.ru/tests/2/pfint.html (дата обращения: 10.12.2012).
3. Персональный сайт Бруннера Е. Ю. «Психология». URL: www.brunner.kgu.edu.ua (дата обращения: 10.12.2012).
4. Петрова В. Н. Возможность применения оригинального опросника профессиональных предпочтений Дж. Голланда для диагностики профессиональной перспективы // Сибирский психологический журнал. 2008.№ 27. С. 115—120.
5. Седых А. Б. Вклад Джона Льюиса Холланда в психологию профессий и карьеры (К 90-летию со дня рождения известного ученого) // Человек. Сообщество. Управление. Краснодар: Изд-во Кубанского государственного университета. 2009. № 4. С. 54—67.
6. Фалунина Е. В. Основы профориентологии : сб.психодиагностических методик. М., 2004.
7. Atanasoff L., Rayman J. Holland’s Theory and Career Intervention: The Power of the Hexagon // Journal of Vocational Behavior. 1999. Vol. 55. С. 23—44.
8. Brown D. Status of theories of career choice and development // Career choice and development: applying contemporary theories to practice. San Francisco, 2002.
P. 510—515.
9. Bullock E., Lindsay A., Braud J. Reardon R. Holland’s Theory in international context : applicability of RIASEC structure and assessments // Technical Report.Florida, 2010. № 50.

10. The future of career / eds. A. Collin, R. A. Young. Cambridge, 2000.

11. Einarsdottir S., Rounds J., Ægisdottir S., Gerstein L. H. The structure of vocational interests in Iceland: examining Holland’s and Gati’s RIASEC models // European Journal of Psychological Assessment. 2002. № 18. P. 85—95.

12. Gati I. The structure of vocational interests // Psychological Bulletin. 1991.№ 109. P. 309—324.
13. Glidden-Tracey C., Greenwood A. K. A validation study of the Spanish Self-Directed Search using back-translation procedures // Journal of Career Assessment.1997. № 5. P. 105—113.
14. Gottfredson G. D., Holland J. L. Dictionary of Holland occupational codes.Odessa, 1996.
15. Hedrih V. Structure of vocational interests in Serbia: evaluation of the spherical model // Journal of Vocational Behavior. 2008. № 73. P. 13—23.
16. Holland J. L. Making vocational choices: a theory of careers. Englewood Cliffs.NJ. 1973.
17. Idem. Manual for the Vocational Preference Inventory. Odessa; FL, 1985.
18. Holland J. L., Powell A. B., Fritzsche B. A. The Self-Directed Search professional user’s guide. URL: www.parinc.com (дата обращения: 10.12.2012).

19. Holland J. L., Powell A. B., Fritzsche B. A. The Self-Directed Search. Technical Manual. URL: www.parinc.com (дата обращения: 10.12.2012).
20. Leong F. T. L., Austin J. T., Sekaran U., Komarraju M. An evaluation of the crosscultural
validity of Holland’s theory: career choices by workers in India // Journal of Vocational Behavior. 1998. № 52. P. 441—455.
21. Liu C. J., Rounds J. Evaluating the structure of vocational interest in China //Acta Psychologica Sinica. 2003. № 35. P. 411—418.
22. Lonner W. J., Ibrahim F. A. Appraisal and assessment in cross-cultural counseling// Counseling across cultures. CA, 1996. P. 293—322.
23. Nagy G., Trautwein U., Lüdtke O. The structure of vocational interests in Germany:different methodologies, different conclusions // Journal of Vocational Behavior.2007.07.02. № 10.1016. P. 154—158.
24. Prediger D. J. Dimensions underlying Holland’s hexagon: missing link between interests and occupations? // Journal of Vocational Behavior. 1982. № 21.P. 259—287.
25. Psychometric Expert® 7. URL: http://www.psychometrica.ru) (дата обращения: 10.12.2012).
26. Rounds J., Tracey T. J.G., Hubert L. Methods for evaluating vocational interest structural hypotheses // Journal of Vocational Behavior. 1992. № 40. P. 239—259.
27. Rounds J. Vocational interests: Evaluating structural hypotheses // Assessing individual differences in human behavior: new concepts, methods, and findings. Palo Alto ; CA, 1995. P. 177—232.
28. Savickas M. L., Nota L., Rossier J. et al. Life designing: a paradigm for career construction in the 21st century // The Journal of Vocational Behavior. 2009. № 24.P. 23—27.
29. Stead G. B., Watson M. B. Career research in South Africa: challenges for the future// Journal of Vocational Behavior. 1998. № 52. P. 289—299.
30. Šverko I. Spherical model of interests in Croatia // Journal of Vocational Behavior.2008. № 72. P. 14—24.
31. Tracey T.J. G., Rounds J. The arbitrary nature of Holland's RIASEC types:a concentric-circles structure // Journal of Counseling Psychology. 1995. № 42.P. 431—439.
32. Idem. The spherical representation of vocational interests // Journal of Vocational Behavior. 1996. № 48. P. 3—41.