Philology, pedagogy, and psychology

2012 Issue №8

Back to the list Download the article

The conceptualization of light and colour as a means to express the perceptive dominant in a poetic text (on the basis of the poetry of A. Blok and M. Voloshin)

Pages
93-98

Abstract

This article analyses the functioning of colour naming in a poetical text. The authors identify the features of its semantic and aesthetical implementation, as well as their role in the structure of poetic images.

Reference

1. Алимпиева Р. В. Способы реализации концепта прекрасный в ранней лирике А. Блока // Языкознание: Современные подходы к традиционной проблематике : сб. науч. тр. Калининград, 2001. С. 5—21.
2. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М., 1999.
3. Бавин С., Семибратова И. Судьбы поэтов Серебряного века. М., 1993.
4. Бычков В. В. Малая история византийской эстетики. Киев, 1991.
5. Волошин М. А. Лики творчества. Л., 1989.
6. Воскресенская М. А. Символизм как мировидение Серебряного века: Социокультурные факторы формирования общественного сознания российской культурной элиты рубежа XIX—XX веков. Томск, 2003.
7. Донецких Л. И. Реализация эстетических возможностей имен прилагательных в тексте художественных произведений. Кишинев, 1980.
8. Куликов Б. Азбука камней-самоцветов: Поверья о камнях. М., 1996.
9. Маслова В. А. Русская поэзия ХХ века. Лингвокультурологический взгляд.М., 2006.
10. Новиков Л. А. Значение эстетического знака // Филологические науки.1999. № 5. С. 83—90.
11. Перцепция. Рефлексия. Язык. СПб., 2010.
12. Флоренский П. А. Соч. : в 2 т. М., 1990. Т. 1 (2) : Столп и утверждение истины.
13. Блок А. Стихотворения. Поэмы. Театр : в 2 т. Л., 1972. Т. 1.
14. Волошин М. А. Собр. соч. : в 10 т. М., 2004.