Philology, pedagogy, and psychology

2012 Issue №5

Back to the list Download the article

The technology of differentiated conflict studies-based training of secondary school teachers

Pages
31-38

Abstract

This article describes a technology of differentiated conflict studies-based training of school teachers. The technology embraces interconnected diagnos-tic, target, content, procedural, and analytic components developed in view of the requirements of the principle of functional and subject differentiation of conflict studies training.

Reference

1. Базелюк В. В. Конфликтологическая подготовка будущего учителя в педагогическом вузе: Методология, теория, практика : дис. … д-ра пед. наук. Челябинск, 2005.

2. Бережная Г. С. Принцип функционально-предметной дифференциации конфликтологической подготовки педагогов общеобразовательного учреждения // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. Вып. 11. Калининград, 2007. С. 25—30.

3. Дринка З. З. Дидактические условия подготовки студентов к решению профессиональных конфликтологических задач : автореф. дис. … канд. пед. наук. Калининград, 2000.

4. Зеркин Д. П. Основы конфликтологии : курс лекций. Ростов н/Д, 1998.

5. Иванова О. А. Система подготовки педагога к взаимодействию в конф­ликтной образовательной среде : автореф. дис. … д-ра пед. наук. СПб., 2004.

6. Ивченко Д. В. Формирование конфликтологической компетентности специалиста таможенной службы : автореф. дис. … канд. пед. наук. Калининград, 2000.

7. Ильин В. С. Формирование личности школьника (целостный процесс). М., 1984.

8. Клишина С. А. Философия науки. Наука и ценности. М., 2004.

9. Самсонова Н. В. Формирование конфликтологической культуры специалиста : дис. ... д-ра пед. наук. Калининград, 2003.

10. Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности. М., 2005.