The humanities and social science

2012 Issue №3

Back to the list Download the article

Investment attractiveness of Russian enterprises from the perpsective of transnational corporations

Pages
19-25

Abstract

There are a number of stereotypes regarding the investment attractiveness of Russian enterprises. Local companies often do not see any development prospects in Russia and complain at the unsatisfactory local institutional environment. However, the activity of multinational corporations (MNCs) in Russia serves as a clear evidence of its potential attractiveness as one of the BRICS markets (the so called "21st century markets"). This article discusses the activities of MNCs aimed to increase market representation in Russia, as well as the reasons for such behavior.

Reference

1. Бек М. А., Бек Н. Н. Анализ проблем развития инновационно активных кластеров в России // Современный менеджмент: проблемы, гипотезы, исследования : сб. науч. тр. Вып. 3 : в 2 ч. М., 2011. С. 228—242.
2. Бек Н. Н., Бек М. А. Причины низкой инновационной активности российского бизнеса и вызовы для управления инновационным развитием //Менеджмент инноваций. 2010. № 4. С. 272—284.
3. Владимирова И. Г. Интеграционные процессы как фактор развития предпринимательских структур в условиях глобализации экономики: дис. … д-ра экон. наук. М., 2008.
4. Осьмова М. Н., Бойченко А. В. Глобализация мирового хозяйства: учеб. пособ. М., 2006. C. 376.
5. Bartlett C. A., Ghoshal S., Beamish P. W. Transnational Management // Text, Cases, and Readings in Cross-Border Management. 5th ed. Irwin, 2008. P. 840.
6. Dunning J. H. Trade, Location of Economic Activity and the Multinational Enterprise // B. Ohlin, P.-O. Hesselborn, P. M. Wijkman (eds.). The International Allocation
of Economic Activity. London, 1977. P. 395—418.
7. Hymer S. The Large Multinational Corporation // An Analysis of Some Motives for the International Integration of Business / M. Casson (ed.). Aldershot, 1990. P. 8—31 (translation of a 1968 article from French with an introduction by M. Casson).
8. Kindleberger C. P. American Business Abroad // Six Essays on Direct Investment. New Haven, CT, 1969. P. 1—36.
9. UNCTAD. Non Equity Modes of international production and development // World Investment Report. NY, 2011. P. 250.
10. World Economic Forum. The Global Competitiveness Report 2010—2011. Geneva, 2010.
11. Канаев П., Карапетян М., Бахарев И. Pepsi с молоком. Pepsi покупает «Вимм-Билль-Данн». URL: http://www.gazeta.ru/business/2010/12/02/3453245.shtml (дата обращения: 07.12.2011).
12. Новости РБК. Unilever приобретет 82 % акций концерна «Калина» за 390 млн евро. URL: http://www.rbc.ru/fnews.frame/20111014121349.shtml (дата обращения: 21.12.2011).
13. Новости РБК. Walt Disney купил 49 % российского телеканала. 27.10.2011 г. URL: http://top.rbc.ru/economics/27/10/2011/622517.shtml (дата обращения: 21.12.2011).
14. Оверченко М. Кризис только начинается, а вкладываться надо в развивающиеся страны // Ведомости. 2011. URL: http://www.vedomosti.ru/finance/news/1419907/v_sem_let_ne_ulozhitsya (дата обращения: 07.12.2011).
15. Петрова В. Ведение бизнеса в России: уже не Уганда, но еще не Кабо-Верде // РБК. 7.11.2011. URL: http://top.rbc.ru/economics/07/11/2011/623734.shtml (дата обращения: 07.12. 2011).
16. Stabe M., Bernard S., Feeney P. FT-Economist Business Barometer 2011. URL: http://www.ft.com/cms/s/0/41614d66-bd1e-11e0-9d5d-00144feabdc0.html#axzz1iZoXdnif (дата обращения: 21.12.2011).
17. The World Bank. Doing Business ranking. 2011. URL: http://www.doingbusiness.org/rankings (дата обращения: 05.01.2012).