Kantian Journal

2014 Issue №2(48)

Back to the list Download the article

Kant’s transcendentalism as a transcendental paradigm of philo¬so¬phiz¬ing

DOI
10.5922/0207-6918-2014-2-1
Pages
10-25

Abstract

This paper considers Kant’s transcendental philosophy as a special transcendental paradigm (a special type of philosophical research) differing from both the "objective" metaphysics of Antiquity and the "subjective" metaphysics of Modernity (the metaphysics of an object (transcendent metaphysics; meta—physics) — experience (transcendental metaphysics) — the metaphysics of the subject (immanent metaphysics; meta—psychology)). For this purpose, the author introduces suchnew methodological concepts as “transcendental shift” and “transcendental perspective” (see CPR, B25) and “transcendental constructivism” or “pragmatism” (see “acts of pure thinking" (CPR, B81)). This interpretation of transcendentalism is based on the cognitive-semantic reading of the Critique in the light of Kant’s question formulated in a letter to M. Herz (of February 21, 1772): “What is the ground of the relation of that in us which we call “representation” to the object?” (R. Hanna) and the modern interpretation of Kant that was called the “two aspects” interpretation (H. Allison). Whereas classical metaphysics interprets knowledge as a relation between the (empirical) subject and the object, the transcendental metaphysics understands "possible experience”(Erfahrung) as a relation between the transcendental subject (transcendental unity of apperception) and the transcendental object. At the same time, unlike contemplative classical metaphysics, Kant’s transcendentalism is an "experimental" metaphysics, whereas the “transcendental” is defined as a borderline ontological area between the immanent and the transcendent, an “instrumental” element of our cognition and consciousness (cf. E. Husserl’s intentional reality andK. Popper’s three worlds).

Reference

1. Арзаканьян Ц. Г. Примечания // Кант И. Критика чистого разума. М., 1994.С. 546—563.
2. Кант И. Критика чистого разума // Собр. соч. : в 8 т. М., 1994. Т. 3.
3. Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, которая может появиться как наука // Собр. соч. : в 8 т. М., 1994. Т. 4. С. 5—153.
4. Кант И. Избранные письма // Там же. Т. 8. С. 463—590.
5. Кант И. Критика чистого разума // Кант И. Сочинения на русском и немецком языках. М., 2006. Т. 2, ч. 2.
6. Катречко С. Л. Как возможна метафизика: на пути к научной [трансцендентальной] метафизике // Вопросы философии. 2012. № 3.
7. Катречко С. Л. Трансцендентальный анализ математической деятельности: абстрактные (математические) объекты, конструкции и доказательства // Доказательство: очевидность, достоверность и убедительность в математике. М., 2014.С. 86—120.
8. Огурцов А. П. Философия науки: двадцатый век. Концепции и проблемы : в 3 т. СПб., 2011. Т. 1 : Исследовательские программы.
9. Платон Парменид // Собр. соч. : в 4 т. М., 1993. Т. 2. С. 346—413.
10. Allison H. Kant's Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense. New Hawen ; L., 2004.
11. Bird G. The Revolutionary Kant: A Commentary on the Critique of Pure Reason.Chicago, 2006.
12. Kant I. Critique of Pure Reason / eds. Guyer P., Wood A. Cambridge, 1998.
13. Hanna R. Kant and the Foundations of Analytic Philosophy. Oxford, 2001.
14. Hanna R. Kant in the XX century. 2007. URL: http://spot.colorado.edu/~rhanna/kant_in_the_twentieth_century_proofs_dec07.pdf (дата обращения: 01.03.2014).
15. Kant I. Gesammelte Schriften. Berlin, 1900. Bd. 18, S. 23, Refl. 4900.
16. Prauss G. Kant und das Problem der Dinge an sich. Bonn, 1974.
17. Rohlf M. Immanuel Kant. 2010. URL: http://plato.stanford.edu/entries/kant/ (дата обращения: 01.032014).
18. Sellars W. Science and Metaphysics: Variations on Kantian Themes. L. ; N. Y., 1968.
19. Strawson P. The Bounds of Sense. The Bounds of Sense: An Essay on Kant's Critique of Pure Reason. L. ; N. Y., 1966.

Reference

[