Kantian Journal

2014 Issue №1(47)

Back to the list Download the article

A. A. Fet as a theoretical and practical adherent of pure art¬ and the prob-lem of the nature of poetry

DOI
10.5922/0207-6918-2014-1-3
Pages
38-58

Abstract

This article is devoted to A. A. Fet’s philosophy of art. He is a representative of ‘pure art’ in Russian poetry, whose works were opposed to tendentious art serving the socio-political agenda ofthe time. However, the objective logic of nature of art made A. A. Fet’s poetry complimentary to revolutionary-democratic poetry. A. Fet was guided by Kant’s principle of aesthetics stating that the function of art is constituting the world of values. It does not and cannot replace either science, which is meant to cognise the world, or morality, which is meant to organise the world of the social. The principle of purity characteristic of Kant’s philosophy was applied by A. Fet to art. It means that art for art’s sake is not limited to aesthetic values but includes their whole range. A. Fet gives the role of the ultimate end and value to poetry and thus philosophical poetry. The poet-thinker is his ideal of a poet.

Reference

1. Белый А. История становления самосознающей души // Белый А. Душа самосознающая. М., 1999.
2. Калинников Л. А. Принцип обособления как принцип познания и риторики //Модели рассуждений — 3. Когнитивный подход : сб. ст. / под ред. В. Н. Брюшинкина. Калининград, 2010. С. 219—224.
3. Кант И. Критика способности суждения // Кант И. Соч. : в 6 т. М., 1965. Т. 5.
4. Кант И. Критика чистого разума // Там же. 1964. Т. 3.
5. Кант И. Религия в пределах только разума // Кант И. Трактаты и письма. М.,1980.
6. Розенблюм Л. Н. А. Фет и эстетика «чистого искусства» // Фет А. А. и его литературное окружение. М., 2008. Кн. 1.
7. Соловьев Вл. С. О лирической поэзии. По поводу последних стихотворений Фета и Полонского // Соловьев Вл. С. Стихотворения. Эстетика. Литературная критика. М., 1990.
8. Соловьев Вл. С. Кант // Соловьев В. С. Соч. : в 2 т. М., 1988. Т. 2.
9. Толстой Л. Н. Переписка с русскими писателями. М., 1962.
10. Толстой Л. Н. Что такое искусство? // Толстой Л. Н. Полн. собр. соч. : в 90 т.М., 1928—1958. Т. 30.
11. Фет А. А. и его литературное окружение. М., 2011. Кн. 2.
12. Фет А. А. Мои воспоминания. М., 1992. Т. 2.
13. Фет А. А. Наши корни // Фет А. А. Поэт и мыслитель. М., 1999.
14. Фет А. А. О стихотворениях Ф. Тютчева // Фет А. А. Соч. : в 2 т. М., 1982. Т. 2.
15. Фет А. А. Полное собрание стихотворений. Л., 1959.
16. Шопенгауэр А. Parerga und Paralipomena // Шопенгауэр А. Собр. соч. : в 6 т.М., 2011. Т. 5.
17. Шопенгауэр А. Мир как воля и представление // Шопенгауэр А. О четверояком корне… Мир как воля и представление. Критика Кантовской философии.М., 1993. Т. 1.

Reference

[