Kantian Journal

2011 Issue №2(36)

Back to the list Download the article

Kant versus Vladimir Solovyov: gnosiology with reflection and without it

DOI
10.5922/0207-6918-2011-2-5
Pages
22-37

Abstract

This article seeks to compare Immanuel Kant's and Vladimir Solovyov's gnosiologies. The comparison is based on the philosophers' attitude to reflection — a basic cognitive mechanism. If, according to Kant, the acquisition of true knowledge is impossible without reflection (including transcendental reflection), Solovyov builds his theory of knowledge on entirely different grounds, therefore, he has to rely on God and intellectual intuition in discovering the truth. Only having established the pros and cons of both gnoseologies, we can define whose theory — Kant’s or Solovyov’s — is more suitable to describe the process of cognition by a human being — a being in possession of rather modest cognitive tools.

Reference

1. Введенский А. И. О мистицизме и критицизме в теории познания В. С. Соловь­ёва // Владимир Соловьев: pro etcontra. Антология. СПб., 2002. С. 182—208.

2. Калинников Л. А. Кант в русской философской культуре. Калининград, 2005.

3. Калинников Л. А. «Критическая» рефлексия как гносеологическое средство // Кантовский сборник. Вып. 9. Калининград, 1984. С. 13—19.

4. Кант И. Из рукописного наследия (матер. к Критике чистого разума, Opus postumum). М., 2000.

5. Кант И. Критика способности суждения // Кант И. Сочинения: в 8 т. М., 1994. Т. 5. С. 6—386.

6. Кант И. Критика чистого разума. М., 2006.

7. Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, которая может поя­виться как наука // Кант И. Сочинения: в 8 т. М., 1994. Т. 4. С. 6—153.

8. Кант: pro et contra. Антология. СПб., 2005.

9. Нарский И. С. Диалектика в проблематике трансцендентальной аналитики Канта // Кантовский сборник. Вып. 9. Калининград, 1984. С. 3—13.

10. Орлова Ю. О. Понятия апперцепции и рефлексии у Канта и понятие рефлек­сии у Гуссерля // Между метафизикой и опытом. СПб., 2001. С. 226—251.

11. Соловьёв В. С. Кризис западной философии (против позитивистов) // Соловь­ёв В. С. Сочинения: в 2 т. 2-е изд. М., 1990. Т. 2. С. 3—138.

12. Соловьёв В. С. Критика отвлеченных начал // Там же. Т. 1. С. 581—756.

13. Соловьёв В. С. Теоретическая философия // Там же.  С. 757—831.

14. Соловьёв В. С. Философские начала цельного знания // Там же.  Т. 2. М., С. 139—288.

15. Соловьев В. С. Чтения о богочеловечестве; Статьи; Стихотворения и поэма; Из «Трех разговоров...»: Краткая повесть об Антихристе. СПб., 1994.

16. Трубецкой Е. Н. Миросозерцание Вл. С. Соловьёва. Т. 1. М., 1913.

17. Трубецкой Е. Н. Миросозерцание Вл. С. Соловьёва. Т. 2. М., 1913.

18. Эрн В. Ф. Гносеология В. С. Соловьёва // Сборник статей о В. Соловьёве. Брюссель, 1994. С. 167—264.

19. Westphal K. Kant's Transcendental Proof of Realism. Cambridge: Cambridge Uni­versity Press, 2004.