Взаимодействие с диаспорами и диаспоральными организациями как ключ к успешной политике интеграции мигрантов в ЕС :: Единая Редакция научных журналов БФУ им. И. Канта

×

Ваш логин
Зарегистрироваться
Пароль
Забыли свой пароль?
Войти как пользователь:
Войти как пользователь
Вы можете войти на сайт, если вы зарегистрированы на одном из этих сервисов:
   
Трудных наук нет, есть только трудные изложения
Александр Герцен

DOI-генератор Поиск по DOI на Crossref.org

Взаимодействие с диаспорами и диаспоральными организациями как ключ к успешной политике интеграции мигрантов в ЕС

Title Contacts with Diasporas and Diaspora Organisations as a Key to a Successful Migrant Integration Policy in the EU
Автор Молодикова И. Н., Лялина А. В., Емельянова Л. Л.
Author(s) Molodikova I. N., Lyalina A. V., Emelyanova L. L.
DOI 10.5922/2079-8555-2018-3-4
Страницы/Pages 58-79
Статья Загрузить
Article Download Download
Ключевые слова диаспора, вынужденная миграция, трудовая миграция, мультикультурализм, политика интеграции мигрантов, диафспоральные организации, ЕС
Keywords diaspora, forced migration, labour migration, multiculturalism, migrant integration policy, diaspora organisations, EU
Аннотация На основе анализа материалов Еврокомиссии и Европарламента (директив, консультаций, рекомендаций), а также успешных практик международных проектов стран ЕС в области интеграции мигрантов (как в странах ЕС, так и в третьих странах — источниках мигрантов) представлены роль диаспор и усилия ЕС по их вовлечению в интеграционный процесс. Делается акцент на необходимость разработки новой общеевропейской иммиграционной и интеграционной политики ЕС в свете изменения трендов миграционных процессов и так называемого миграционного кризиса. Исследование показало, что интеграционная политика ЕС не только в значительной степени направлена на самих мигрантов и принимающие страны, но и затрагивает взаимодействие со странами исхода переселенцев. С начала 2010-х годов существенно активизировалось вовлечение разнообразных диаспоральных организаций в реализацию общеевропейской политики интеграции мигрантов. Анализ реализованных проектов показал, что диаспоры могут быть одними из главных акторов в интеграционной политике ЕС. Предлагается расширить перечень направлений национальной интеграционной политики стран ЕС за счет интенсификации усилий по снижению разрыва в социально-экономическом развитии стран исхода мигрантов со странами приема, в том числе с помощью многостороннего сотрудничества с диаспоральными организациями.
Abstract (summary) We analyse European Commission and European Parliament documents — directives, communications, conclusions, recommendations — and best practices for EU member states’ international projects focusing on migrant integration in both the EU states and the countries of origin. Special emphasis is placed on the role of diasporas and the efforts taken by the EU to involve them in the integration process. We stress the need for a new supranational EU immigration and integration policy, in view of new migration trends and the so-called migrant crisis. The study shows that the EU integration policy is directed towards both migrants and host countries and the countries of origin. Since the early 2010s, the involvement of various diaspora organisations in the implementation of the EU migrant integration policy has significantly increased. An analysis of completed projects shows that diasporas have a potential of becoming a key actor in the EU integration policy. We suggest expanding the list of the objectives of the national integration policy of the EU countries. This may be achieved by boosting efforts to reduce the gap in the socio-economic development of the host countries and the countries of origin, particularly, by promoting multilateral cooperation with diaspora organisations.
Список литературы 1. Лялина А. В. Опыт наднациональной политики интеграции мигрантов ЕС // Балтийский регион. 2014. № 2 (20). С. 128—145.
2. Малахов В. С. Интеграция мигрантов: Концепции и практики. М., 2015.
3. Потемкина О. Ю. Иммиграционная политика ЕС: От Амстердама до Лиссабона // Мировая экономика и международные отношения. 2010. № 4. С. 42—51.
4. Luedtke A., Givens T. The Politics of European Union Immigration Policy: Institutions, Salience, and Harmonization // Policy Studies Journal. 2004. Vol. 32, № 1. P. 145—165.
5. Молодикова И. Н. Направления развития миграционной политики интеграции в Евросоюзе // Наука. Инновации. Технологии. 2013. № 4. С. 141—161.
6. Andrade P. G., Martin I., Vita V., Mananashvili S. EU Cooperation with third countries in the field of migration. Brussels, 2015. URL: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/536469/IPOL_STU(2015)536469_EN.pdf (дата обращения: 04.04.2018).
7. Desiderio M. V., Weinar A. Supporting immigrant integration in Europe? Developing the governance for diaspora engagement. Brussels, 2014.
8. Потемкина О. Ю. Иммиграционная политика Европейского союза: итоги и новые вызовы // Миграционные проблемы в Европе и пути их решения: доклады Института Европы. М., 2015. С. 10—27.
9. Hoffmann-Nowotny H.-J. Soziologie des Fremdarbeiterproblems: eine theoretische und empirische Analyse am Beispiel der Schweiz. Stuttgart, 1973.
10. Ireland P. The Policy Challenge of Ethnic Diversity: Immigrant Politics in France and Switzerland. Cambridge, 1994.
11. Tóth J. A migrációs adatok kinyerése — jogi áttekintés (Projekt szervezet neve: Központi Statisztikai Hivatal Népességtudományi Kutató Intézet; Projekt címe: A bevándorlási és integrációs statisztikai rendszer fejlesztése Azonosító szám: EIA/2007/3.2.3.1). 2007.
12. Потемкина О. Ю. «Европейская повестка дня по миграции» — новый поворот в иммиграционной политике ЕС? // Современная Европа. 2015. № 4. С. 28—41.
13. Emelyanova L., Lialina A. Migration and diasporization: the comparative analysis of the European and regional Russian trends // Economic and social development. 25th International Scientific Conference on Economic and Social Development «XVII International Social Congress (ISC-2017)» : Book of Proceedings. Moscow, 2017. P. 886—893.
14. Collett E., Gidley B. Attitudes to Migrants, Communication and Local Leadership (AMICALL) : Final Transnational Report / ESRC Centre on Migration, Policy and Society (COMPAS). University of Oxford, 2012.
15. Schuster N., Keusch M. The EU should do more to engage with migrant diasporas to encourage development within and outside of Europe, 2013. URL: http://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2013/04/09/the-eu-should-do-more-to-engage-with-migrant-diasporas-... (дата обращения: 02.05.2018).
16. Nebiler M. The Role of Sending Countries in the Labor Market Assimilation of Immigrants in Host Countries // INTERACT RR 2013/06 / rev. and integr. by A. Venturini and I. Martín / Robert Schuman Centre for Advanced Studies. San Domenico di Fiesole (FI), 2013.
17. Aman M. Diaspora Organizations as Strategic Agents of Development // The African Diaspora Policy Centre. 2014. URL: https://www.diaspora-centre.org/DOCS/EADPD/24022014EADPD-Report-def.pdf (дата обращения: 04.05.2018).
18. Taylor J., Rubin J., Giulietti C. et al. Mapping Diasporas in the European Union and the United States. Comparative analysis and recommendations for engagement // IZA Research Report. 2014. № 64.
19. Keusch M., Schuster N. European good practice examples of migration and development initiatives, with a particular focus on diaspora engagement / Institute for International Dialogue and Cooperation. Vienna, 2012. URL: http://www.mirovni-institut.si/data/tinymce/Projekti/comide_lana/CoMiDe_European%20Good%20Practice%2... (дата обращения: 01.05.2018).
20. Mardari V. European Union and diaspora engagement policy within changing realities. Centre for European Studies (CES) // Working Papers. 2017. Vol. 9, iss. 3. P. 213—232.
21. Weinar A., Unterreiner A., Fargues Ph. (eds.). Migrant Integration Between Homeland and Home Society. Vol. 1 : Where does the country of origin fit? Cham, 2017.
22. Bartolomeo A., Kalantaryan S., Salamonska J., Fargues Ph. (eds.). Migrant Integration Between Homeland and Home Society. Vol. 2 : How countries of origin impact migrant integration outcomes: an analysis. Cham, 2017.
23. Ongayo A. O. Diaspora organizations and their development potential. An analysis of Ghanaian diaspora organizations in the UK, Germany and the Netherlands. Discussion Paper № 200. Maastricht, 2016.
24. Saeys A., Albeda Y., Van Puymbroeck N. et al. Urban Policies on Diversity in Antwerp, Belgium. Antwerp, 2014.
25. Collett E. Beyond Stockholm: overcoming the inconsistencies of immigration policy. EPC Working paper. № 32. Brussels, 2009.
Reference 1. Lyalina, A. V. 2014, Supranational Policy of Migrant Integration in the EU, Balt. Reg.,
no. 2 (20), p. 100—112. doi: 10.5922/2079-8555-2014-2-8.
2. Malakhov, V. S. 2015, Missiya, integratsiya migrantov: kontseptsii i praktiki [Mission,
Integration of migrants: Concepts and practices], Moscow, 272 p. (in Russ.).
3. Potemkina, O. Yu. 2010, EU immigration policy: From Amsterdam to Lisbon, Mirovaya
ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya [World Economy and International Relations], no. 4, p. 42—51 (in Russ.).
4. Luedtke, A., Givens, T. 2004, The Politics of European Union Immigration Policy: Institutions, Salience, and Harmonization, Policy Studies Journal, Vol. 32, no. 1, p. 145—165. doi: https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2004.00057.x.
5. Molodikova, I. N. 2013, Directions of Development of the Migration Policy of Integration in the European Union, Nauka. Innovatsii. Tekhnologii [The science. Innovation. Technologies], no. 4, p. 141—161 (in Russ.).
6. Andrade, P. G., Martin, I., Vita, V. Mananashvili, S. 2015, EU Cooperation with Third
Countries in the Field of Migration, Brussels, available at: http://www.europarl.europa.eu/
RegData/etudes/STUD/2015/536469/IPOL_STU(2015)536469_EN.pdf (accessed 04.04.2018).
7. Desiderio, M. V., Weinar, A. 2014, Supporting Immigrant Integration in Europe? Developing the Governance for Diaspora Engagement, Brussels.
8. Potyomkina, O. Yu. 2015, Immigration Policy of the European Union: Results and
New Challenges, Migratsionnye problemy v Evrope i puti ikh resheniya: doklady Instituta Evropy [Migration Problems in Europe and Ways of their Solution: Reports of the Institute of Europe], Moscow, p. 10—27 (in Russ.).
9. Hoffmann-Nowotny, H.-J. 1973, Soziologie des fremdarbeiterproblems: eine theoreticsche und empirische analyse am Beispiel der Schweiz, Stuttgart.
10. Ireland, P. 1994, The Policy Challenge of Ethnic Diversity: Immigrant Politics in
France and Switzerland, Cambridge, Harvard University Press.
11. Tóth, J. 2007, A Migrációs Adatok Kinyerése — Jogi Áttekintés, (Projekt Szervezet
neve: Központi Statisztikai Hivatal Népességtudományi Kutató Intézet, Projekt címe: A Bevándorlási és Integrációs Statisztikai Rendszer Fejlesztése Azonosító Szám: EIA/2007/3.2.3.1.).
12. Potyomkina, O. Yu. 2015, "European Migration Agenda" — A New Turn in EU Immigration Policy? Sovremennaya Evropa [Modern Europe], no. 4, p. 28—41 (in Russ.).
13. Emelyanova, L., Lialina, A. 2017, Migration and Diasporization: The Comparative
Analysis of the European and Regional Russian Trends, Economic and social development, 25th International Scientific Conference on Economic and Social Development “XVII International Social Congress (ISC-2017)”, Book of Proceedings, 30—31.10.2017, Moscow, p. 886—893.
14. Collett, E., Gidley, B. 2012, Attitudes to Migrants, Communication and Local Leadership (AMICALL), Final Transnational Report, ESRC Centre on Migration, Policy and Society (COMPAS), University of Oxford.
15. Schuster, N., Keusch, M. 2013, The EU Should Do More to Engage with Migrant
Diasporas to encourage Development within and outside of Europe, available at: http://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2013/04/09/the-eu-should-do-more-to-engage-with-migrant-diasporas-toencourage-development-within-and-outside-of-europe/ (accessed 02.05.2018).
16. Nebiler, M. 2013, The Role of Sending Countries in the Labor Market Assimilation
of Immigrants in Host Countries, INTERACT RR, no. 2013/06, revised and integrated by Venturini A. and Martín I. Robert Schuman, Centre for Advanced Studies, San Domenico di Fiesole (FI).
17. Aman, M., 2014. Diaspora Organizations as Strategic Agents of Development, The
African Diaspora Policy Centre, available at: https://www.diaspora-centre.org/DOCS/
EADPD/24022014EADPD-Report-def.pdf (accessed 04.05.2018).
18. Taylor, J., Rubin, J., Giulietti, C., Giacomantonio, C., Tsang, F., Constant, A.,
Mbaye, L., Naghsh, N. M. N., Kruithof, K., Pardal, M., Hull, A., Hellgren, T. 2014, Mapping Diasporas in the European Union and the United States. Comparative analysis and recommenddations for engagement, IZA Research Report, no. 64.
19. Keusch, M., Schuster, N. 2012, European Good Practice Examples of Migration and
Development Initiatives, with a Particular Focus on Diaspora Engagement, Vienna, available at: http://www.mirovni-institut.si/data/tinymce/Projekti/comide_lana/CoMiDe_European%20
Good%20Practice%20Study-screen.pdf (accessed 01.05.2018).
20. Mardari, V. 2017, European Union and Diaspora Engagement Policy within Changing
Realities, Working Papers, Vol. 9, no. 3, p. 213—232, Centre for European Studies (CES).
21. Weinar, A., Unterreiner, A., Fargues, Ph. (eds.) 2017, Migrant Integration Between Homeland and Home Society. Volume 1, Where Does the Country of Origin Fit? Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-56176-9.
22. Bartolomeo, A., Kalantaryan, S., Salamonska, J., Fargues, Ph. (eds.) 2017, Migrant
Integration Between Homeland and Home Society. Volume 2, How Countries of Origin Impact Migrant Integration Outcomes: An Analysis, Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-56370-1.
23. Ongayo, A. O. 2016, Diaspora Organizations and their Development Potential. An
Analysis of Ghanaian Diaspora Organizations in the UK, Germany and the Netherlands, Discussion Paper, no. 200, Maastricht, European Centre for development policy management.
24. Saeys, A., Albeda, Y., Van Puymbroeck, N., Oosterlynck, S., Verschraegen, G. Dierckx, D. 2014, Urban Policies on Diversity in Antwerp, Belgium.
25. Colett, E. 2009, Beyond Stockholm: Overcoming the Inconsistencies of Immigration
Policy, EPC Working paper, EU Integration & Citizenship Programme, no. 32, December,
Brussels, European Policy Center.

Назад в раздел