Балтийский регион

2014 №3 (21)

Назад к списку Скачать статью

Оценка процессов управления знаниями в повышении конкурентоспособности малого и среднего бизнеса (на примере прикладного исследования)

DOI
10.5922/2074-9848-2014-3-2
Страницы / Pages
27-40

Аннотация

Необходимость повышения конкурентоспособности и инновационности малого и среднего бизнеса — одна из главных задач для экономик новых стран Европейского союза. В связи с этим авторы определяют роль знаний в росте конкурентоспособности бизнеса в региональной экономике. Рассмотрено влияние процессов управления знаниями на экономическую активность бизнеса в Латгалии —регионе Латвии. Для оценки роли знания и процессов управления знаниями используются интегрированные показатели, построенные и рассчитанные на основе метода корреляционного анализа по данным опроса 2013 г. руководителей и персонала малых и средних предприятий в Латгалии. Оценка роли знания и процессов управления знаниями на предприятиях малого и среднего бизнеса Латгальского региона, проведенная авторами в программе SPSS, показала, что знания и опыт работников имеют средний уровень развития (по пятибалльной шкале): от 2,9 до 3,6 баллов. Установленный факт свидетельствует о том, что возможности процессов управления знаниями на предприятиях малого и среднего бизнеса в регионе используется не в полной мере, следовательно, для повышения конкурентоспособности этих предприятий есть скрытые резервы. Как показали результаты исследования, предприятиям региона необходимо улучшить понимание новых знаний как важной ценности для активизации потенциала конкурентоспособности и инновационности бизнеса.

Abstract

The need to enhance the competitiveness and innovation capacity of small and medium enterprises is one of the key objectives of emerging EU economies. In this regard, the authors define the role of knowledge in enhancing business competitiveness in a regional economy. The effect of knowledge management processes on the economic activity of businesses in the Latvian region of Latgale is considered. To assess the role of knowledge and knowledge management processes, the authors apply integrated metrics calculated with the help of correlation analysis based on a 2013 survey of managers and staff of SMEs in Latgale. An assessment of the role of knowledge and knowledge management processes in SMEs of Latgale region using the SPSS programme shows that the knowledge and experience of employees have is at an average level of development — from 2.9 to 3.6 on a 5 point scale. It suggests the possibility of that the processes of knowledge management are not used to their full capacity at the regional small and medium-sized businesses; therefore, there is untapped potential for enhancing the competitiveness of these enterprises. The study emphaisises the need for regional businesses to interpret new knowledge as a key value for developing the competitive and innovative potential.

Список литературы

1. Applehans W., Globe A., Laugero G. Managing knowledge: a practical webbased approach. Addison Wesley Professional, 1999.
2. Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English. 1982.
3. Despres C., Chauvel D. Knowledge management(s) // Journal of Knowledge Management. 1999. Vol. 3, № 2.
4. Drucker P. Post-Capitalist Society. Butterworth-Heinemann, Oxford, 1993; Rooney D., Hearn G., Ninan A. Handbook on the Knowledge Economy. Edward Elgar Publishing inc. 2005.
5. Сухарев М. В. Эволюционное управление социально-экономическими системами. Петрозаводск : КарНЦ РАН, 2008.
6. Gilmour D. How to Fix Knowledge Management. Harvard Business review. October, 2003.
7. Cohen D. What`s your return on knowledge? // Harvard Business review. December, 2006.
8. Drucker P. Post-Capitalist Society. Butterworth-Heinemann, Oxford, 1993.
9. Hope J. and Hope T. Competing in the Third Wave. Harvard Business School, Boston, 1997.
10. Bozbura T. Knowledge Management Practices in Turkish SME’s // Journal of Enterprise Information Management. 2007. Vol. 20, № 2.
11. Stewart T. The Wealth of Knowledge: Intellectual Capital and the Twenty-First Century Organization. Doubleday, Random House Inc., U. S. A. 2001.
12. Tatand L. W. and Stewart H. Knowledge Management in the Malaysian Aerospace Industry // Journal of Knowledge Management. 2007. Vol. 11, № 1.
13. Nonaka I. The Knowledge Creating Company. Harvard Business Review on Knowledge Management, 1998.
14. Storey J. and Barnett E. Knowledge management initiatives: learning from failure // Journal of Knowledge Management. 2000. Vol. 4, № 2.
15. Malhotra Y. Knowledge Management for E-Business Performance: Advancing Information Strategy to Internet Time. Information Strategy // The Executive’s Journal. 2000.
16. Hicks R., Dattero R., Galup S. A Metaphor for Knowledge Management: Explicit Islands in a Tacit Sea // Journal of Knowledge Management. 2007. Vol. 11, № 1.
17. Sveiby K. E., Simons R. Collaborative Climate and Effectiveness of Knowledge Work- An Empirical Study // Ibid. 2002. Vol. 6, № 5.
18. Robertson S. A Tale of Knowledge-Sharing Systems // Ibid. Vol. 6, № 3.
19. Riege A. Actions to Overcome Knowledge Transfer Barriers in MNCs //Ibid. 2007. Vol. 11, № 1.
20. Beveren V. J. A Model of Knowledge Acquisition That Refocuses Knowledge Management // Ibid. 2002. Vol. 6, № 1.
21. Bhatt G. Organizing knowledge in the knowledge development cycle // Ibid.2000. Vol. 4, № 1.
22. Szulanski G. Exploring Internal Stickiness: Impediments to the Transfer of Best Practice Within the Firm // Strategic Management Journal 17 (Special Issue Winter). 1996.
23. Hurt M., Hurt S. Transfer of managerial practices by French food retailers to operations in Poland // The Academy of Management Executive. 2000. Vol. 19, № 2.
24. Wang S., Noe R. A. Knowledge sharing: A review & directions for future research // Human Resource Management Review. 2010. Vol. 20, № 2.
25. Teece D. J. Strategies for managing knowledge assets: the role of firms structure and industrial context: 125—144 // TeeceDJ (eds). Managing Industrial Knowledge. Sage Publications: London, 2001.
26. Argote L., Ingram P. Knowledge transfer: a basis for competitive advantage in firms. Organizational Behaviour and Human Decision Processes 82 (1), 2000.
27. Skyrme D. Knowledge Networking, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1999.
28. Nemati H. Global Knowledge Management: Exploring a Framework for Research // Journal of Global Information Technology Management. 2002. Vol. 5, Is. 3.
29. Davenport T. H., Prusak L. Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press : Boston, МА, 2000.
30. Despres C., Chauvel D. Knowledge management(s) // Journal of Knowledge Management. 1999. Vol. 3, № 2.
31. Davenport T., Prusak L. Working Knowledge. Harvard Business School, Boston, 1998.
32. Chua A. Taxonomy of Organizational Knowledge // Singapore Management Review. 2002. Vol. 24, Is. 2.
33. Skyrme D. Knowledge Networking, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1999.
34. Hicks R., Dattero R., Galup S. A Metaphor for Knowledge Management: Explicit Islands in a Tacit Sea // Journal of Knowledge Management. 2007. Vol. 11, № 1.
35. Sveiby K. E., Simons R. Collaborative Climate and Effectiveness of Knowledge Work- An Empirical Study // Ibid. 2002. Vol. 6, № 5.
36. Robertson S. A Tale of Knowledge-Sharing Systems // Ibid. Vol. 6, № 3.
37. Riege A. Actions to Overcome Knowledge Transfer Barriers in MNCs //Ibid. 2007. Vol. 11, № 1.
38. Beveren V. J. A Model of Knowledge Acquisition That Refocuses Knowledge Management // Ibid. 2002. Vol. 6, № 1.
39. Davenport T. H., Prusak L. Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press : Boston, МА, 2000.
40. Despres C., Chauvel D. Knowledge management(s) // Journal of Knowledge Management. 1999. Vol. 3, № 2.