Балтийский регион

2013 №4(18)

Назад к списку Скачать статью

Строительство транспортных и энергетических сетей в Балтийском регионе как стимул развития территорий

DOI
10.5922/2074-9848-2013-4-1
Страницы / Pages
7-22

Аннотация

В связи с рядом новых аспектов в функционировании Евросоюза, в частности преодолением последствий глубокого глобального кризиса 2008—2009 гг., транспортные и энергетические проекты в Балтийском регионе выдвигаются на первый план. Следует также принять во внимание, что Евросоюзом относительно недавно утверждена рассчитанная на 7 лет (2014—2020) общая финансовая программа, фактически ставшая его бюджетом. Это говорит о том, что страны Балтийского региона, входящие в ЕС, вступают в новую фазу развития. Рассматриваются роль и значение транспортных и энергетических проектов как инструмента экономического развития. Изучены крупнейшие транспортные и энергетические проекты в Балтийском регионе, которые показали, что новые инфраструктурные сети поддерживают инвестиционную экспансию шведских и финляндских компаний в постсоциалистических странах региона. Таким образом, инвесторы из Северной Европы расширяют свои внутренние рынки. Проведенный анализ дополнительно доказывает, что частный бизнес на собственном опыте пришел к недавно сформулированной теоретической концепции — пирамиде факторов регионального развития. В результате реальная региональная политика ЕС не может рассматриваться только в узком смысле политики сплочения.

Abstract

In light of some new aspects of the EU functioning, particularly, the recovery from the 2008-2009 global crisis, transportation and energy development projects are coming to the forefront in the Baltic region. At the same time, there is a need to consider EU’s recent adoption of a common seven-year financial program (2014—2020), which serves, in effect, as the Union’s budget. Given that, one may conclude that the countries of the Baltic region are entering a new stage of development. We look at the role and significance of transportation and energy projects as an instrument of economic development. Having studied the largest transport and energy projects in the Baltic region, we were able to show that the new infrastructure networks supported the investment expansion of Swedish and Finnish companies into the post-communist countries of the Baltic Region. Which, in its turn, allowed the Nordic investors to expand their domestic markets. The analysis also shows that the experience of private businesses proves a recent theoretical concept — the pyramid of regional development factors. As a result, the actual regional policy of the EU cannot be considered in the narrow sense of the Cohesion Policy alone.

Список литературы

1. Йонниеми П. Стратегия ЕС для региона Балтийского моря: чего мы достигли? // Балтийский регион. 2010. № 2. С. 44—47.
2. Кузнецов А. В. Еврорегионы: полвека «малой» интеграции // Современная Европа. 2008. № 2. С. 48—59.
3. Кузнецова О. В. Пирамида факторов социально-экономического развития регионов // Вопросы экономики. 2013. № 2. С. 121—131.
4. Региональная политика стран ЕС / отв. ред. А. В. Кузнецов. М., 2009.
5. Смородинская Н. В. Балтийский макрорегион в стратегии развития европейской интеграции : доклад на Гайдаровский чтениях в Калининграде. 19 февраля 2013 г. URL: http://www.ecpol.ru/2012-04-05-13-42-46 (дата обращения: 14.04.2013).
6. Balticconnector. Executive Summary. February 2011. URL: http://www.gasum.com (дата обращения: 11.03.2013).
7. Cohesion Policy 2014—2020: Investing in growth and jobs. Luxembourg, 2011.
8. Directive 2009/73/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 concerning common rules for the internal market in natural gas and repealing Directive 2003/55/EC // Official Journal of the European Union. 2009. 14.08. URL: eur-lex.europa.eu (дата обращения: 19.04.2011).
9. EU Strategy for the Baltic Sea Region. URL: http://ec.europa.eu/regional_policy_cooperate/baltic/documents_en.cfm#1 (дата обращения: 10.03.2013).
10. Johanson J., Vahlne J.-E. Business Relationship Learning and Commitment in the Internationalization Process // Journal of International Entrepreneurship. 2003. № 1. P. 83—101.
11. Pan-European corridors (Helsinki corridors). URL: http://www.mt.ro/VECHI/httpdocs/traceca/english/maps.html#a2 (дата обращения: 22.06.2013).
12. Rail Baltica Growth Corridor. Project in brief. URL: http://www.rbgc.eu (дата обращения: 11.03.2013).
13. Regions 2020. An Assessment of Future Challenges for EU Regions // Commission Staff Working Document. November 2008. URL: http://ec.europa.eu (дата обращения: 09.02.2013).
14. TEN-T Projects. 30 Priority Projects. URL: http://tentea.ec.europa.eu (дата обращения: 14.07.2013).
15. The European Union’s Baltic Sea Region Programme 2007—2013. URL: http://eu.baltic.net (дата обращения: 25.05.2013).
16. The second cable connection between Estonia and Finland. URL: http://www.estlink2.elering.ee/en (дата обращения: 14.04.2013).

Reference

1. Joenniemi, P. 2010, The EU strategy for the Baltic region: where are we now? Balt. Reg., no 2, 39—42. doi: 10.5922/2079-8555-2010-2-4. 2. Kuznetsov, A. V. 2008, Evroregiony: polveka «maloj» integracii [Euro-regions: half a century of "small" integration], Sovremennaja Evropa [Modern Europe], no. 2, p. 48—59. 3. Kuznetsova, O. V. 2013, Piramida faktorov social'no-jekonomicheskogo razvitija regionov [Pyramid factors of socio-economic development of regions], Voprosy Economiki [Problems of Economics], no 2, p. 121—131. 4. Kuznetsov, A. V. (eds.), 2009, Regional'naja politika stran ES [The regional policy of the EU], Moscow, IMEMO RAS. 5. Smorodinskaya, N. V. 2013, Baltijskij makroregion v strategii razvitija evropejskoj integracii [Baltic macro-region in the development strategy of European integration], In: Gajdarovskie chtenija v Kaliningrade [The Gaidar Readings in Kaliningrad], Kaliningrad, 19 February 2013, available at: http://www.ecpol.ru/2012-04-05-13-42-46 (accessed 14 April 2013). 6. Balticconnector, 2011, Executive Summary, February 2011, available at: http://www.gasum.com/gasnetwork/Documents/Balticconnector%20-%20Executive%20Summary%20Report%20-%2010022011.pdf (accessed 11 March 2013). 7. Cohesion Policy 2014—2020: Investing in growth and jobs, 2011, Luxembourg. 8. Directive 2009/73/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 concerning common rules for the internal market in natural gas and repealing Directive 2003/55/EC, 2009, Official Journal of the European Union, 14.8.2009, available at: eur-lex.europa.eu (accessed 19 April 2011). 9. EU Strategy for the Baltic Sea Region, available at: http://ec.europa.eu/regional_policy_cooperate/baltic/documents_en.cfm#1 (accessed 10 March 2013). 10. Johanson, J., Vahlne, J.-E. 2003, Business Relationship Learning and Commitment in the Internationalization Process, Journal of International Entrepreneurship, no. 1, p. 83—101. 11. Pan-European corridors (Helsinki corridors), available at: http://www.mt.ro/VECHI/httpdocs/traceca/english/maps.html#a2 (accessed 22 June 2013) 12. Rail Baltica Growth Corridor, Project in brief, available at: http://www.rbgc.eu (accessed 11 March 2013). 13. Regions 2020. An Assessment of Future Challenges for EU Regions, 2008, Commission Staff Working Document, November 2008, available at: http://ec.europa.eu (accessed 09 February 2013). 14. Ten-T Projects. 30 Priority Projects, The Trans-European Transport Network Executive Agency, available at: http://tentea.ec.europa.eu (accessed 14 July 2013). 15. The European Union’s Baltic Sea Region Programme 2007—2013, available at: http://eu.baltic.net (accessed 25 May 2013). 16. The second cable connection between Estonia and Finland, available at: http://www.estlink2.elering.ee/en (accessed 14 April 2013).