The “living” word in the light of modern cognitive studies (Dedicated to the anniversary of Alexandra Zalevskaya) :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
Science is power, it reveals the relation between things, their laws and interactions
Alexander Herzen

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

The “living” word in the light of modern cognitive studies (Dedicated to the anniversary of Alexandra Zalevskaya)

Author Arutyunyan V.
Pages 23-27
Article Download
Ключевые слова language, neurolinguistics, word, mental lexicon, neural network, brain, long-term memory.
Abstract (summary) This article considers the key provisions relating to the nature and structure of the word in human mental space. The author distinguishes between the word as an asset of an individual (the “living” word) and the word as found in a dictionary. It is concluded that there is a dramatic difference between the mental lexicon and a dictionary as a lexico¬graphic unit.
References 1. Анохин К. В. Когнитом: в поисках общей теории когнитивной науки // Шестая международная конференция по когнитивной науке : тез. докл. Калининград, 2014. С. 26—28.
2. Арутюнян В. Г. Мозг и язык: междисциплинарный подход к ментальному лексикону : монография. Калининград, 2014.
3. Залевская А. А. Введение в психолингвистику. М., 1999.
4. Залевская А. А. Вопросы теории двуязычия. Тверь, 2009.
5. Залевская А. А. «Живое слово» и интерфейсная теория значения // Вестник Тверского государственного университета. Сер. «Филология». 2013. № 24, вып. 5. С. 54—61.
6. Залевская А. А. Идентификация слова: процесс и продукт // Вестник Тверского государственного университета. Сер. «Филология». 2011. № 28, вып. 4. С. 190—203.
7. Залевская А. А. Индивидуальное знание: специфика и принципы функционирования. Тверь, 1992.
8. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст. Избранные труды. М., 2005.
9. Залевская А. А. Слово в лексиконе человека. Психолингвистическое исследование. Воронеж, 1990.
10. Золотова Н. О. Единицы ядра лексикона как опоры при обучении иностранному языку // Процесс обучения и воспитания: содержание и методы реализации : материалы научно-методической конференции. Тверь, 2002. Ч. 2. С. 372—381.
11. Золотова Н. О. Роль единиц лексикона индивида в понимании текста // Языковое сознание и образ мира : тезисы докладов XII Международного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации. М., 1997. С. 69.
12. Золотова Н. О. Роль единиц ядра ментального лексикона в процессах овладения иноязычной лексикой // Лингводидактические проблемы обучения иностранным языкам в школе и вузе : материалы межрегиональной конференции. Белгород, 2003. Вып. 3. С. 243—246.
13. Золотова Н. О. Специфика и функции единиц ядра ментального лек¬сикона ребенка // Психолингвистические проблемы детской речи : материалы конференции. Череповец, 2000. С. 27—28.
14. Рафикова Н. В. Психолингвистическое исследование процессов пони¬мания текста : монография. Тверь, 1999.
15. Сазонова Т. Ю. Моделирование процессов идентификации слова чело¬веком: психолингвистический подход : монография. Тверь, 2000.
16. Саркисова Э. В. Модели ментального лексикона билингва // Вестник Тверского государственного университета. Сер. «Филология». 2012. № 10, вып. 2. С. 200—207.
17. Sporns O., Tononi G., Kötter R. The Human Connectome: A Structural De¬scription of the Human Brain // PLoS Computational Biology. 2005. Vol. 1, iss. 4. P. 0245—0251.

Back to the section