The ‘secret portrait’ in Eastern Slavic religious paintings on the threshold of modernity: The southwestern accent :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
The purpose of science is to transform all that exists into thought
Alexander Herzen

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

The ‘secret portrait’ in Eastern Slavic religious paintings on the threshold of modernity: The southwestern accent

Author Shamardina N.
Pages 93-102
Article Download
Ключевые слова culture, icon painting, portrait, history, Rzeczpospolita, Southwestern Russia
Abstract (summary) This article examines the first attempts at introducing realistic portraits into Eastern European religious paintings. The author identifies stages in the development of this trend and describes aspects of cultural synthesis embodied in a portrait as the first secular genre of painting. A distinctive feature of this process is depicting an actual person in a religious context.
References 1. Александрович В. С. Портретная живопись во Львове в последней четверти XVI века // Памятники культуры. Новые открытия. 1990. М., 1992.
2. Александрович В. С., Мыцько И. З. Архиерейский служебник и требник Ивана Боярского. Уникальный рукописный кодекс 1632 г. // Памятники культуры. Новые открытия. 1993. М., 1994. C. 138—147.
3. Архив Юго-Западной России. Киев, 1904. Т. 11. С. 349.
4. Белецкий П. Украинская портретная живопись XVI—XVIII вв. Л., 1981.
5. Жолтовський П. М. Украïнський живопис ХVII—ХVIII ст. Киïв, 1978.
6. Логвин Г. Забутий шедевр живопису ХVII ст. // Образотворче мистецтво. 1970. № 5.
7. Овсiйчук В. А. Украïнське мистецтво другоï половини ХVI — першоï половини ХVII ст. Киïв, 1985.
8. Петрушевич А. Сводная галицко-русская летопись с 1600 по 1700 год. Львов, 1874. С. 69—70.
9. Попов П. Невiдомий прижиттевий портрет Петра Могили // Народна творчiсть та этнографiя. 1969. Вип. 6.
10. Шамардина Н. В. Неизвестное произведение Федора Сеньковича «Введение во храм» // Памятники культуры. Новые открытия. 1994. М., 1995.
11. Шамардiна Н. В. До питання про ранне бароко в украïнському живопису. Новi сторiнки творчостi Миколи Петрахновича // Украïнське барокко та европейський контекст. Киïв, 1991.

Back to the section