Слово.ру: Балтийский акцент

2023 Том 14 №2

Назад к списку Скачать статью Download the article

Концептуализация эмоций в дискурсе: прагматика читательского интереса

Conceptualizing emotions through discourse: a pragmatic view on the reader's interest
DOI
10.5922/2225-5346-2023-2-6
Страницы / Pages
93-114

Аннотация

Статья основывается на социопрагматической трактовке эмоций как дискур­сивных переменных. Обсуждается концептуализация читательского интереса в пись­менной научно-популярной коммуникации. Материал исследования получен экспери­ментально: студентам нефилологических специальностей РГПУ им. А. И. Герцена было предложено выбрать научный текст и создать на его основе научно-популярный текст, который заинтересует неспециалиста. Получены 104 работы, каждая из ко­торых включала первичный научный текст и вторичный научно-популярный текст. Для анализа материала использовались сравнительные методы эмпирического дискурс-анализа. Выявлены и описаны четыре типа стратегий трансформации научного тек­ста: стратегии исключения (94 ии.), упрощения (81 ии.), контекстуализации (58 ии.) и конкретизации (17 ии.). Эти стратегии направлены на представление наиболее зна­чимых идей текста, сокращение усилий читателя по восприятию текста и введение читателя в «мир» дискурса. Стратегии повышают оптимальную релевантность речевого сообщения и концептуализируют читательский интерес с точки зрения коммуникативных параметров релевантности.

Abstract

The paper adopts a sociopragmatic approach to the study of emotion processes and investigates discursive traits of the reader’s interest. The field of written popularization was examined to establish how it conceptualizes the reader’s interest through discourse structures. The text materials were obtained experimentally. They consist of 104 pairs of expository text; each of the pairs includes a text published in an academic source and a popular science text created by the participant for provoking the reader’s interest. The comparative methods of empirical discourse analysis are used to identify and describe popularisation strategies. The results show that participants employed four strategies to transform academic texts: reduction N = 94), simplification (N = 81), contextualization (N = 58), and concrete elaboration (N = 17). The strategies tend to present the most significant text ideas, reduce reader’s efforts for processing, and introduce the reader into the discourse-world. The findings suggest that the strategies aim to enhance the optimal relevance and conceptualize reader’s interest through the communicative dimension of relevance.

Список литературы

Генденштейн Л. Э. Анатомия интереса // Народное образование. 2005. № 7. С. 120—126.

Одинцов В. В. Речевые формы популяризации. М., 1982.

Пиотровская Л. А., Трущелёв П. Н. Экспериментальное исследование эмо­цио­ген­ности текстов (формирование интереса в учебном тексте) // Известия Рос­сий­ского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2019. № 192. С. 112—123.

Пиотровская Л. А., Трущелёв П. Н. Что делает текст интересным? Языковые спо­собы повышения эмоциогенности учебных текстов // Russian Journal of Lin­guis­tics. 2020. Т. 24, № 4. С. 991—1016.

Токарева П. В. Коммуникативные стратегии и тактики в современной учеб­ном дискурсе (на материале школьных учебников) : дис. … канд. филол. наук / Омский гос. ун-т. Омск, 2006.

Трущелёв П. Н. Лингвистика читательского интереса: эмотивная прагматика учебных текстов по истории // Филологические науки. Научные доклады выс­шей школы. 2022. № 2. С. 81—90.

Хутыз И. П. Сторителлинг в лекционном дискурсе // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического универ­ситета. Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 10, № 2. С. 64—73.

Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М., 2008.

Alba-Juez L. Affect and emotion // The Cambridge Handbook of Sociopragma­tics / ed. by M. Haugh, D. Z. Kádár and M. Terkourafi. Cambridge, 2021. P. 340—362.

Alba-Juez L., Mackenzie J. L. Emotion processes in discourse. Emotion in Discourse / ed. by J. L. Mackenzie, L. Alba-Juez. Amsterdam, 2019. P. 3—26.

Austin J. L. How to Do Things with Words. Oxford, 1962.

Bohn-Gettler C. M., Kaakinen J. Introduction to the special issue on emotions in rea­ding, learning, and communication // Discourse Processes. 2022. Vol. 59, № 1—2. P. 1—12.

Bondi M. Dialogicity in written language use: Variation across expert action ga­mes // From Pragmatics to Dialogue / ed. by E. Weigand, I. Kecskes. Amsterdam ; Philadelphia, 2018. P. 137—170.

Bornstein O., Katzir M., Simchon A., Eyal T. Differential effects of abstract and conc­re­te processing on the reactivity of basic and self-conscious emotions // Cognition and Emotion. 2019. Vol. 35, № 5. P. 1—14. doi: 10.1080/02699931.2020. 1848804.

Bouko C. Emotions through texts and images: A multimodal analysis of reactions to the Brexit vote on Flickr // Pragmatics. 2020. Vol. 30, № 2. P. 222—246. doi: 10.1075/prag.18060.bou.

Burdelski M. Emotion and affect in language socialization // The Routledge Hand­book of Language and Emotion / ed. by S. E. Pritzker, J. Fenigsen and J. M. Wil­ce. L. ; N. Y., 2020. P. 28—48.

Calsamiglia H., van Dijk T. A. Popularization discourse and knowledge about the genome // Discourse and Society. 2004. Vol. 15, № 4. P. 369—389.

Choi S.-M. Two types of text-based situational interest evoking strategies: Seduc­ti­ve details and concrete elaboration and their effects on the 1st year EFL high school stu­dents’ written text comprehension and interest : PhD thesis. Buffalo, 2006.

Clinton V., van der Broek P. Interest, inferences, and learning from texts // Lear­ning and Individual Differences. 2012. Vol. 22. P. 650—663.

Clinton-Lisell V. Reading medium and interest: Effects and interactions // Educational Psychology. 2022. Vol. 42, № 2. P. 142—162.

Connelly D. A. Applying Silvia’s Model of Interest to Academic Text: Is There a Third Appraisal? // Learning and Individual Differences. 2011. Vol. 21, № 5. P. 624—628.

de Saussure L., Wharton T. Relevance, effects and affect // International Review of Pragmatics. 2020. Vol. 12, № 2. P. 183—205.

Fetzer A. Context // The Oxford Handbook of Pragmatics / ed. by Ya. Huang. N. Y., 2018. P. 259—276.

Fitria W. Reading Interest and Reading Comprehension: A Correlational Study // Journal Educative: Journal of Educational Studies. 2019. Vol. 4, № 1. P. 95—107.

Fulmer S. M., D’Mello S. K., Strain A., Graesser A. C. Interest-based text preference moderates the effect of text difficulty on engagement and learning // Contemporary Educational Psychology. 2015. Vol. 41. P. 98—110.

Givón T. Coherence. Amsterdam ; Philadelphia, 2020.

Hayakawa S. I. Language in Thought and Action. L., 1977.

Hidi S. Interest, reading, and learning: Theoretical and practical considerations // Educational Psychology Review. 2001. Vol. 13, № 3. P. 191—209.

Hidi S., Baird B. Strategies for increasing text-based interest and students’ recall of expository texts // Reading Research Quarterly. 1988. Vol. 23, № 4. P. 465—483.

Hoey M. Textual Interaction. L., 2001.

Hyland K. Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. L. ; N. Y., 2005.

Hyland K. Dialogue, community and persuasion in research writing // Dia­logi­city in Written Specialised Genres / ed. by L. Gil-Salom, C. Soler-Monreal. Amster­dam ; Philadelphia, 2014. P. 1—20.

Izard C. E. Basic emotions, natural kinds, emotion schemas, and a new paradigm // Perspectives on Psychological Science. 2007. Vol. 1, № 3. P. 260—280.

Kang Q. On Perlocutionary Act // Studies in Literature and Language. 2013. № 6. P. 60—64.

Katriel T. Exploring emotion discourse // Methods of Exploring Emotions / ed. by H. Flam, J. Kleres. L. ; N. Y., 2015. P. 57—66.

Kintsch W. Learning from Text, Levels of Comprehension, or: Why Anyone Would Read a Story Anyway // Poetics. 1980. № 9. P. 87—98.

Kneepkens E. W. E. M., Zwaan R. A. Emotions and literary text comprehension // Poetics. 1994. № 23. P. 125—138.

Koschut S. Emotion, discourse, and power in world politics // The Power of Emo­tions in World Politics / ed. by S. Koschut. [n. l.], 2020. P. 3—27.

Koschut S., Hall T. H., Wolf R. et al. Discourse and emotions in international rela­tions // International Studies Review. 2017. Vol. 19, № 3. P. 481—508.

Lane A. B., Kent M. L. Dialogic Engagement // The Handbook of Communication Engagement / ed. by K. A. Johnston, M. Taylor. Hoboken, 2018. P. 61—72.

Langlotz A., Locher M. A. The role of emotions in relational work // Journal of Pragmatics. 2013. Vol. 58. P. 87—107.

Leckie-Tarry H. Register: A Functional Linguistics theory : PhD thesis. Murdoch, 1991.

Lepper Ch., Stang J., McElvany N. Gender Differences in Text-Based Interest: Text Characteristics as Underlying Variables // Reading Research Quarterly. 2022. Vol. 57, № 2. P. 537—554.

Makkonen-Craig H. Aspects of dialogicity: Exploring dynamic interrelations in written discourse // Analysing text and talk / ed. by A.-M. Karlsson. Uppsala, 2014. P. 99—120.

Martin J. R., Rose D. Working with Discourse. 2nd ed. [n. l.], 2007.

Meyer B. J. F. An Analysis of a Plea for Money // Discourse description: diverse lin­guistic analyses of a fund-raising text / ed. by W. C. Mann, S. A. Thompson. Ams­ter­dam ; Philadelphia, 1992. P. 79—108.

Mikk J., Kukemelk H. The relationship of text features to the level of interest in science texts. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences. 2010. Vol. 14, № 1. P. 54—70.

Moisander J. K., Hirsto H., Fahy K. Emotions in institutional work: A discursive perspective // Organization Studies. 2016. Vol. 37, № 7. P. 963—990.

Naceur A., Schiefele U. Motivation and learning — The role of interest in construc­tion of representation of text and long-term retention: Inter- and intraindividual ana­ly­ses // European Journal of Psychology of Education. 2005. Vol. 20, № 2. P. 155—170.

Olson R. E., Bellocchi A., Dadich A. A post-paradigmatic approach to analysing emo­tions in social life // Emotions and Society. 2020. Vol. 2, № 2. P. 157—178.

Ozyumenko V. I., Larina T. V. Threat and fear: Pragmatic purposes of emotionali­sation in media discourse // Russian Journal of Linguistics. 2021. Vol. 25, № 3. P. 746—766.

Piotrovskaya L. Description, Expression and Reflection of Emotions in Language Behaviour // Cognitive Approaches to Language and Linguistic Data: Studies in Honor of Barbara Lewandowska-Tomaszczyk / ed. by W. Oleksy, P. Stalmaszczyk. Frankfurt a/M ; Berlin ; Bern ; Bruxelles ; N. Y. ; Oxford ; Wien, 2009. P. 307—338.

Piotrovskaya L., Trushchelev P. Linguistic Approach to Study of Strategies for Inc­rea­sing Text-Based Interest // The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2021. Vol. 108. P. 276—183.

Piotrovskaya L., Trushchelev P. Communicating recipient’s emotions: Text-trigge­red interest // Training, Language and Culture. 2022. Vol. 6, № 1. P. 60—74.

Putro N. H. P. S., Lee J. Reading interest in a digital age // Reading Psychology. 2017. Vol. 38, № 8. P. 778—807.

Renninger K. A., Bachrach J. E., Hidi S. E. Triggering and maintaining interest in early phases of interest development // Learning, Culture and Social Interaction. 2019. Vol. 23. P. 100260.

Sadoski M., Paivio A. Imagery and text: A dual coding theory of reading and wri­ting. L. ; N. Y., 2013.

Schraw G., Lehman S. Situational Interest: A Review of the Literature and Direc­tions for Future Research // Educational Psychology Review. 2001. Vol. 13, № 1. P. 23—52.

Shin J., Chang Yu., Kim Yo. Effects of Expository-Text Structures on Text-Based Interest, Comprehension, and Memory // The SNU Journal of Education Research. 2016. Vol. 25, № 2. P. 39—57.

Silvia P. J. Exploring the Psychology of Interest. N. Y. ; Oxford, 2006.

Sperber D., Wilson D. Relevance. Communication and cognition. 2nd ed. Oxford ; Cambridge, 1995.

Springer Sh. E., Dole J. A., Hacker D. J. The role of interest in reading comprehen­sion // Handbook of research on reading comprehension / ed. by S. E. Israel. N. Y. ; L., 2017. P. 519—542.

van Berkum J. J. A. Language Comprehension, Emotion, and Sociality: Aren’t We Mis­sing Something? // Oxford Handbook of Psycholinguistics / ed. by Sh.-A. Rue­sche­meyer, G. Gaskell. 2nd ed. Oxford, 2018. P. 644—669.

van Dijk T. A. Text and Context: Explorations in the semantics and pragmatics of discourse. L. ; N. Y., 1977.

van Dijk T. A. Discourse and Context: A sociocognitive approach. Cambridge ; N. Y. ; Melbourne ; Madrid ; Cape Town ; Singapore ; São Paulo, 2008.

van Dijk T. A., Atienza E. Knowledge and discourse in secondary school social scien­ce textbooks // Discourse Studies. 2011. Vol. 13, № 1. P. 93—118.

Wade S. E. Research on Importance and Interest: Implications for Curriculum Deve­lopment and Future Research // Educational Psychology Review. 2001. Vol. 13, № 3. P. 243—261.

Westberg, G. Affect as a multimodal practice // Multimodality & Society. 2021. Vol. 1, № 1. Р. 20—38.

Wetherell M. Affect and Emotion. Los Angeles; L. ; Washington, 2012.

Wetherell M. Affect and discourse — What’s the problem? From affect as excess to affective/discursive practice // Subjectivity. 2013. № 6. P. 349—368.

Wharton T., Bonard C., Dukes D., Sander D., Oswald S. Relevance and emotion // Journal of Pragmatics. 2021. Vol. 181. P. 259—269.

Wharton T., Strey C. Slave of the Passions: Making Emotions Relevant // Rele­van­ce: pragmatics and interpretation / ed. by K. Scott, B. Clark, R. Carston. Camb­ridge, 2019. P. 253—267.

Wilson D. Discourse, coherence and relevance: A reply to Rachel Giora // Jour­nal of Pragmatics. 1998. Vol. 29. P. 57—74.

Zhong Ya., Jiang Ch., Xu W., Li Ju. J. Discourse level factors for sentence deletion in text simplification // Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligen­ce. 2020. Vol. 34, № 5. Р. 9709—9716.