Слово.ру: Балтийский акцент

2021 Том 12 №3

Назад к списку Скачать статью Download the article

О поэтической эмотиологии в поэзии и вне поэзии

On poetic emotiology in poetry and beyond
DOI
10.5922/2225-5346-2021-3-2
Страницы / Pages
17-33

Аннотация

Обоснован тезис о широте дискурсивного регистра эмоций в их движении от по­э­ти­ческих коммуникаций к непоэтическим. Предметом описания являются эмотивы — язы­ковые знаки эмоций. В сегменте статьи, связанном с поэзией, эмотивы интер­пре­ти­руются в нескольких аспектах — в аспекте грамматики поэтического языка и в об­раз­ной репрезентации. В рамках грамматических категорий повелительного и со­сла­га­тельного наклонений эмотив получает типологически значимые когнитивно-се­ман­тические характеристики — побуждение к проявлению эмоций, желание и недо­сти­жимость желаемого. Специфика семантики эмотивов проявляется в структурах «внут­ренней речи» — в вопросительных конструкциях и в псевдодиалогических ре­ф­лексиях. Образная репрезентация эмоций осуществляется в концептуальной мета­форе, с помощью которой эмоция получает новые характеристики, соотносимые с личностным ментальным образом мира эмоций. Языковые способы представления эмоций тесно связаны с признаками социального времени, с жизненными потребно­стями и состоянием общественного сознания. Особое «поэтическое» использование языка, конечно, наиболее очевидно в поэзии, однако широкое понимание поэтической функции позволяет говорить о «поэтическом в непоэтическом». В разделе, связанном с непоэтической коммуникацией, языковые репрезентации эмоций и приемы создания «референциальных иллюзий» рассматриваются на примере PR-дискурса и рекламного дискурса. Внимание акцентируется на дискурсивных трансформациях, связанных с формированием мифологического мира, в котором действуют особые законы. В обоих видах дискурса направленность на результат коррелирует с направленностью на само сообщение.

Abstract

The article presents material supporting the thesis about the discourse register of emo­tions in their movement from poetic communications to non-poetic ones. The subjects of the description are emotives — linguistic signs of emotions. The part of the article that deals with poetry interprets emotives in multiple aspects: in the aspect of the grammar of poetic language and in their figurative representation. Within the frames of such grammatical categories as the imperative and subjunctive moods, emotives acquire typologically significant cognitive and semantic characteristics: a drive to display emotions, desire and the unattainability of the desired. The semantic features of emotives are revealed in the structures of the 'inner speech': in interrogative structures and pseudo-dialogical reflexions. The figurative representation of emotions is realised through conceptual metaphors, which bestow upon emotions new charac­teristics correlating to personal mental images of the emotional world. The linguistic means of representing emotions are closely linked to the features of the social period, to existential de­mands and to the state of public consciousness. The part of the article that is related to non-poetic communication interprets such links based on the examples of PR and advertising dis­courses. The particular "poetic" use of language is, of course, most obvious in poetry, but a broad understanding of the poetic function allows us to speak of the "poetic in the non-poetic". In the segment of the article related to non-poetical communication, linguistic repre­sentations of emotions and techniques for creating "referential illusions" are considered on the example of PR-discourse and advertising discourse. Attention is focused on discursive transformations associated with the formation of a mythological world in which its own spe­cial laws operate. In both discourse types, orientation towards results correlates with orienta­tion towards the message itself.

Список литературы

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М., 1986.

Зинурова Е. С. Русская поэзия рубежа XX—XXI вв.: векторы развития // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер.: Литературоведение, журналистика. 2016. № 2. С. 69—76.

Золян С. Языковые функции: возможные расширения модели Романа Якобсона // Роман Якобсон. Тексты, документы, исследования. М., 1999. С. 638—648.

Ионова С. В. Лингвистика эмоций — наука будущего // Известия Волго­градского государственного педагогического университета. 2019. № 1 (134). С. 124—131.

Карпова А. Отцовская сила: как «Останкино» превратил рекламный слоган «Па­па может» в бренд // Forbes. 2017. 11 янв. URL: https://www.forbes.ru/karera-i-svoy-biznes/336987-otcovskaya-sila-kak-ostankino-prevratil-reklamnyy-slo gan-papa-mozh (дата обращения: 06.04.2021).

Ковтунова И. И. Асимметричный дуализм языкового знака // Проблемы струк­турной лингвистики — 1983. М., 1986. С. 87—108.

Ковтунова И. И. Некоторые направления эволюции поэтического языка в XX ве­ке // Поэтический язык и идиостиль. М., 1990. С. 7—27.

Ковтунова И. И. Категория лица в языке поэзии // Поэтическая граммати­ка. М., 2006. Т. 1. С. 7—73.

Коньков В. И. Слово живое и мертвое (о двух коммуникативных типах речи) // Актуальные проблемы стилистики. 2015. № 1. С. 36—43.

Левин Ю. И. Избранные труды. Поэтика, Семиотика. М., 1998.

Лосев А. Ф. Диалектика мифа. М., 2001.

Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек — текст — семиосфера — история. М., 1996.

Маслова В. А. «Неведомая сила»: ирреальность и безумие в русской поэзии // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 4. С. 213—220.

Миловидов В. А. Семиотика литературно-художественного дискурса. М., 2016.

Северская О. И. Язык поэтической школы: идиолект, идиостиль, социолект. М., 2007.

Селезнева Л. В. Параметрическая модель PR-дискурса: прагматика, семанти­ка, аксиология. М., 2019.

Сидорова М. Ю., Липгарт А. А. Грамматика современной русской поэзии: субъ­ектная перспектива, предикативные категории, модусные рамки (часть 2) // Филология и человек. 2018. № 4. С. 63—79.

Сильман Т. И. Заметки о лирике. Л., 1977.

Соколова О. В. Дискурсы активного воздействия: теория и типология : дис. … д-ра филол. наук. М., 2015.

Степанов Ю. С. В мире семиотики. Вступительная статья // Семиотика. М., 1983. С. 5—36.

Фатеева Н. А. Основные тенденции развития поэтического языка в конце XX ве­ка // Новое литературное обозрение. 2001. № 4. С. 416—434.

Фещенко В. В. Художественная коммуникация: от семиотических моделей к лингвоэстетической теории // Слово.ру: балтийский акцент. 2021. Т. 12, № 1. С. 7—31.

Шкловский В. Б. О теории прозы. М., 1983.

Щерба Л. В. Избранные работы по русскому языку. М., 1957.

Якобсон Р. Лингвистика и поэтика // Структурализм: «за и «против» : сб. ст. М., 1975. С. 193—230.

Якобсон Р. Язык и бессознательное. М., 1996.

Якобсон Р. О. Поэзия грамматики и грамматика поэзии // Семиотика: анто­логия / сост. и общ. ред. Ю. С. Степанова. М. ; Екатеринбург, 2001. С. 525—546.

Searle J. The Logical Status of Fictional Discourse // Searle J. Expression and Mea­ning. Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge, 1979. Р. 58—75.

Vestergaard T. The Language of Advertising. N. Y. ; Oxford, 1985.

 

Reference

Bakhtin, M. M., 1986. Estetika slovesnogo tvorchestva [The aesthetics of verbal creativity]. Moscow, 445 р. (in Russ.).

Fateeva, N. A., 2001. The main trends in the development of poetic language at the end of the XX century. Novoe literaturnoe obozrenie [New literary review], 4, pр. 416—434 (in Russ.).

Feshchenko, V. V., 2021. Literary communication from semiotic models to a theo­ry of linguistic aesthetics. Slovo.ru: baltiiskii aktsent [Slovo.ru: Baltic Accent], 12 (1), рр. 7—31 (in Russ.).

Ionova, S. V., 2019. The linguistics of emotions is the science of the future. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of the Volgo­grad State Pedagogical University], 1 (134), pр. 124—131(in Russ.).

Karpova, A., 2017. Fatherly power: how Ostankino turned the advertising slogan “Daddy can” into a brand. Forbes. 11 January. Available at: https://www.forbes.ru/karera-i-svoy-biznes/336987-otcovskaya-sila-kak-ostankino-prevratil-reklamnyy-slo gan-papa-mozh [Accessed 6 April 2021] (in Russ.).

Kon'kov, V. I., 2015. The word alive and dead (about two communicative types of speech). Aktual'nye problemy stilistiki [Actual problems of stylistics], 1, pp. 36—43 (in Russ.).

Kovtunova, I. I., 1986. Asymmetric dualism of a linguistic sign. In: Problemy struk­turnoi lingvistiki 1983 [Structural linguistics problems 1983]. Moscow, pр.87—108 (in Russ.).

Kovtunova, I. I., 1990. Some directions of the evolution of poetic language in the XX century. In: Poeticheskii yazyk i idiostil' [Poetic language and idiostyle]. Moscow, рр. 7—27 (in Russ.).

Kovtunova, I. I., 2006. Person category in the language of poetry. In: Poeticheskaya grammatika. [Poetic grammar], 1. Moscow, рр. 7—73 (in Russ.).

Levin, Yu. I., 1998. Izbrannye trudy. Poetika, Semiotika [Selected Works. Poetics, Semiotics]. Moscow, 824 р. (in Russ.).

Losev, A. F., 2001. Dialektika mifa [Dialectic of myth]. Moscow, 559 р. (in Russ.).

Lotman, Yu. M., 1996. Vnutri myslyashchikh mirov. Chelovek — tekst — semiosfera — istoriya [Inside thinking worlds. Man — text — semiosphere — history]. Moscow, 448 р. (in Russ.).

Maslova, V. A., 2020. “Unknown Power”: Unreality and Madness in Russian Poet­ry. Aktual'nye problemy filologii i pedagogicheskoi lingvistiki [Current Issues in Philology and Pedagogical Linguistics], 4, pр. 213—220 (in Russ.).

Milovidov, V. A., 2016. Semiotika literaturno-khudozhestvennogo diskursa. [Semiotics of literary and artistic discourse]. Moscow, 172 р. (in Russ.).

Searle, J., 1979. The Logical Status of Fictional Discourse. In: J. Searle ed. Expres­sion and Meaning. Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge: Cambridge Univ. Press, pp. 58—75.

Selezneva, L. V., 2019. Parametricheskaya model' PR-diskursa: pragmatika, semantika, aksiologiya [Parametric model of PR discourse: pragmatics, semantics, axiology]. Mos­cow, 312 р. (in Russ.).

Severskaya, O. I., 2007. Yazyk poeticheskoi shkoly: idiolekt, idiostil', sotsiolekt [The language of the poetic school: idiolect, idiostyle, sociolect]. Moscow, 126 р. (in Russ.).

Shcherba, L. V., 1957. Izbrannye raboty po russkomu yazyku [Selected works on the Russian language]. Moscow, 186 р. (in Russ.).

Shklovskij, V. B., 1983. O teorii prozy [About prose theory]. Moscow, 384 р. (in Russ.).

Sidorova, M. Yu., Lipgart A. A., 2018. The grammar of modern Russian poetry: su­bjective perspective, predicative categories, modus framework (part 2). Filologiya i che­lovek [Philology and man], 4, рр. 63—79 (in Russ.).

Sil'man, T. I., 1977. Zametki o lirike [Lyric notes]. Leningrad, 223 р. (in Russ.).

Sokolova, O. V., 2015. Diskursy aktivnogo vozdeistviya: teoriya i tipologiya [Active Im­pact Discourses: Theory and Typology]. PhD Dissertation. Moscow, 635 р. (in Russ.).

Stepanov, Yu. S., 1983. In the world of semiotics. Introductory article. In: Semioti­ka [Semiotics]. Moscow, рр. 5—36 (in Russ.).

Vestergaard, T., 1985. The Language of Advertising. NY, Oxford, 182 p.

Jakobson, R., 1975. Linguistics and poetics. In: Strukturalizm: «za» i «protiv»: sbor­nik statej [Structuralism: “pro” and “contra”: a collection of articles]. Moscow, pp. 193—230 (in Russ.).

Jakobson, R., 1996. Yazyk i bessoznatel'noe [Language and the unconscious]. Mos­cow, 248 р. (in Russ.).

Jakobson, R., 2001. Poetry grammar and grammar of poetry. In: Yu. S. Stepanov ed. Semiotika: Antologiya [Semiotics: an anthology]. Moscow; Ekaterinburg, 702 р. (in Russ.).

Zinurova, E. S., 2016. Russian poetry at the turn of the XX—XXI centuries: vectors of development. Vestnik RUDN. Seriya: Literaturovedenie, zhurnalistika. [Bulletin of the RUDN. Series: Literary studies, journalism], 2, рр. 69—76 (in Russ.).

Zolyan, S., 1999. Language functions: possible extensions of Roman Jacobson's model. In: Roman Jakobson. Teksty, dokumenty, issledovaniya. [Roman Jacobson. Texts, do­cuments, research]. Moscow, рр. 638—648 (in Russ.).